Kopio uutisesta:
https://www.dni.gov/files/ODNI/documents/assessments/Unclassified-2022-Annual-Report-UAP.pdf
(YHDYSVALTAIN KANSALLISEN TIEDUSTELUPALVELUN JOHTAJAN TOIMISTO)
KANSALLISEN TIEDUSTELUPALVELUN JOHTAJAN TOIMISTO
Vuosikertomus 2022 Tuntemattomattomista Ilma Ilmiöistä (UAP)
(Oma lisäys: Ennen käytettiin samoista ilmiöistä lyhennettä UFO)
Luokittelematon
- - -
- Sivu 1
Luokittelematon
Sisällysluettelo
TIIVISTELMÄ ................................................ ..............................................2
SOVELTAMISALA JA OLETUKSET................................................ ..........3
Soveltamisala .................................................. .............................................. 3
Oletukset.................................................. ................................................... .. 3
HALLITUKSEN MUUTOKSET UAP-ONGEMIEN HALLINTAAN..... 4
All-Domain Anomalia Resolution Officen (AARO) perustaminen ........ 4
ODNI koordinoi AARO:n ja useiden virastojen kumppaneiden kanssa, etsii mahdollisuuksia
Auttaa keräämään, raportoimaan ja analysoimaan UAP-tapahtumia koko IC:n sisällä... 4
JATKUVA RAPORTOINTI JA VASTAAVA ANALYYSI TARJOVAT PAREMPAA JA
LUOTETTAVAMPAA TIETOA UAP-TAPAHTUMISTA, MUTTA MONET TAPAUKSET JÄÄVÄT RATKAISEMMATTA................ 5
UAP-raportointi................................................ ..................................... 5
Kumppanuudet ja yhteistyö ................................................... ................ 5
Lentoturvallisuuteen liittyvät huolenaiheet ja terveysvaikutukset ..... .. 6
YHTEENVETO JA MITEN EDETÄÄN............................ ................. 7
LIITE A: UAP:N VUOSIKERTOMUS – VUODEN 2022 NDAA....... 8
LIITE B: AARO TOIMISTO JA TEHTÄVÄT – VUOSI 2022 NDAA
................................................... ................................................... 10
LIITE C: AVAINTERMIEN HAKEMISTO ................................... 11
Sivu 1 (viittaa yllä olevaan)
- - -
Sivu 2
Luokittelematon
TIIVISTELMÄ
Unidentified Aerial Phenomena (UAP) raportointi lisääntyy, mikä mahdollistaa paremman tietoisuuden ilmatilasta ja lisää mahdollisuuksia ratkaista UAP-tapahtumia. Kansallisen Tiedustelupalvelun Johtajan (ODNI) alustavaan arviointiin sisältyneiden 17 vuoden UAP-raportoinnin aikana käsiteltyjen 144 UAP-raportin lisäksi on tullut 247 uutta raporttia ja 119, jotka joko löydettiin tai on raportoitu alustavan raportin jälkeen. Arvioinnin aikajakso: Koossa oli yhteensä 510 UAP-raporttia 30.8.2022 mennessä.
Lisätietoja on tämän raportin luokitellussa versiossa. AARO ja ODNI arvioivat, että havaittu UAP-raportointiasteen kasvu johtuu osittain UAP:n mahdollisten uhkien paremmasta ymmärtämisestä joko lentoturvallisuuden vaarantamisina tai mahdollisina vihollisen keräysalustoina, ja osittain UAP:n ympärillä olevan häpeän vähenemisen vuoksi, koskien UAP raportointia. Tämä lisääntynyt raportointi suo enemmän mahdollisuuksia soveltaa tarkkaa analysointia ja ratkaista tapahtumia.
Puolustusministeriön (DoD) 'Kaikkien verkkotunnusten poikkeamien ratkaisutoimisto' eli All-Domain Anomalia Resolution Office -toimiston (AARO) perustamisen pitäisi helpottaa UAP-ponnistelujen koordinointia, mikä johtaa UAP:n laajempaan määrittelyyn. Vaikka rajallinen tieto UAP:sta on edelleen haaste, AARO:n perustaminen – jolla on laajat valtuudet ja vastuualueet ja sen korvaaminen 'Tuntemattomien ilmailmiöiden työryhmällä' eli Unidentified Aerial Phenomena Task Force (UAPTF) – mahdollistaa UAP-ongelman vastaisten toimien tehostetun koordinoinnin.
AARO:n viranomaiset varmistavat, että UAP:n havaitsemis- ja tunnistustoimet kattavat DoD:n ja asiaankuuluvien virastojen välisten kumppaneiden sekä tiedusteluyhteisön (IC) 'Ilmailualan kansallinen tiedustelupäällikkö' eli National Intelligence Manager for Aviationin (NIM-Aviation) tuella ja koordinoimalla. NIM-Aviationin ja AARO:n koordinointityöt parantavat Yhdysvaltain hallituksen tietoisuutta ilmatilassa olevista kohteista ja UAP-tapahtumien ratkaisua (katso liite B).
UAP-tapahtumia esiintyy edelleen rajoitetussa tai herkässä ilmatilassa, mikä korostaa mahdollisia huolia lennon turvallisuudesta tai vastustajan keräystoiminnasta. Arvioimme edelleen, että tämä voi johtua aktiivisten lentokoneiden ja antureiden lukumäärästä johtuvasta keräysharhasta sekä keskittyneestä huomiosta ja ohjeista poikkeamien ilmoittamiseen. AARO jatkaa yhdessä NIM-Aviationin ja IC:n kanssa kaikkien todisteiden tutkimista mahdollisesta ulkomaisen valtion osallisuudesta UAP-tapahtumiin.
Luokittelematon
Sivu 2
- - -
Sivu 3
SOVELTAMISALA JA OLETUKSET
Laajuus
Tämän vuosiraportin toimittaa ODNI vuonna 2001 asetetun vaatimuksen mukaisesti Maanpuolustuslupalain (NDAA) pykälä 1683 tilivuodeksi (FY) 2022,
Toimiston, organisaatiorakenteen ja viranomaisten perustaminen tunnistamattomiin osoitteisiin Ilma-ilmiöt. Tämän jakson h kohdassa todetaan "[kansallisen tiedustelupalvelun johtaja" DNI], on neuvotellen [puolustusministeri – SECDEF], toimittanut asian asianmukaiselle viranomaiselle kongressin komiteat raportoivat tunnistamattomista ilmailmiöistä” (katso liite A).
Sen lisäksi, että tämä raportti vastaa NDAA:ssa määriteltyihin vaadittuihin elementteihin yksityiskohtaisesti ODNI:n ja juuri perustetun DoD:n välistä perustamista ja koordinointia AARO. Tämä raportti tarjoaa yleiskatsauksen UAP1:n päättäjille joista on raportoitu 5. maaliskuuta 2021 lähtien ODNI:n alustavan UAP-arvioinnin tietojen määräajan päättymisestä, julkaistu 25. kesäkuuta 2021. NDAA:n mukaan AARO toimittaa neljännesvuosittaiset UAP-raportit päätöksentekijöille, jotka sisältävät enemmän yksityiskohtia UAP-tapahtumien analysoinnista ja määrityksestä.
Tämän raportin on laatinut ODNI:n NIM-Aviation yhdessä AARO:n kanssa. Se sisältää tiedustelu- ja turvallisuusministeriön alipuolustusministeri (USD[I&S]), Defense Intelligence Agency (DIA), Federal Bureau of Investigation (FBI), National Reconnaissance Office (NRO), National Geospatial-Intelligence Agency (NGA), National Security Agency (NSA), Yhdysvaltain armeija, Yhdysvaltain laivasto, Yhdysvaltain merijalkaväki, Yhdysvaltain ilmavoimat, Federal Aviation Administration (FAA), kansallinen ilmailu ja avaruus Hallinto (NASA), National Oceanographic and Atmospheric Administration (NOAA), Department of Energy (DoE), ODNI/NIM-Emerging and Disruptive Technology (NIMEDT), ODNI/National Counterintelligence and Security Center (NCSC) ja ODNI/National Tiedusteluneuvosto (ODNI/NIC).Oletukset
UAP:n havainnointiin tai havaitsemiseen vaikuttavat useat tekijät, kuten sää, valaistus, ilmakehän vaikutukset tai anturitietojen tarkka tulkinta. Arvostelun suhteen tai UAP-tapahtumien analysointi, ODNI ja AARO toimivat sillä oletuksella, että UAP-raportit ovat johdettu tarkkailijan tarkasta muistista tapahtumasta ja/tai antureista, jotka yleensä toimivat oikein ja keräävät tarpeeksi todellista tietoa alustavien arvioiden mahdollistamiseksi. Kuitenkin ODNI ja AARO hyväksyy, että tietty määrä UAP-tapahtumia voi johtua anturista epäsäännöllisyydet tai poikkeamat, kuten käyttäjän tai laitteen virhe.
1 Vuoden 2022 NDAA laajentaa UAP:n määritelmää kattamaan ilma-, meri- ja transmedium-kohteet, ja tämä raportti ylläpitää tätä nimikkeistöä AARO:n siirtymävaiheen aikana.
Sivu 3
- - -
Sivu 4
HALLITUKSEN MUUTOKSET UAP-ONGELMIEN HALLINTAAN
All-Domain Anomalia Resolution Officen (AARO) perustaminen
Apulaispuolustusministeri määräsi USD(I&S) perustamaan toimiston, jolla on riittävä laajuus, valtuudet, vastuut ja valmiudet jatkaa UAPTF:n ponnisteluja ja täyttää laajennetut kriteerit. AARO perustettiin UAPTF:n seuraajaksi 20. heinäkuuta 2022. Toimeksiannon mukaisesti AAROlla on valtuudet koordinoida UAP-toimia DoD:n ulkopuolella. Se on valtuutettu kehittämään prosesseja ja menettelyjä keräämisen synkronoimiseksi ja standardoimiseksi, raportoimaan ja analysoimaan ei vain DoD:ssä, vaan myös IC:ssä tuella ja NIM-Aviationin koordinointia. AARO koordinoi toimintaansa muiden ei-IC-virastojen, kuten FAA, NASA, NOAA ja Department of Homeland Securityn (DHS) muut kuin IC-osat ja tarvittaessa energiaministeriö (DOE). Laajat valtuudet myönnetty AARO:n pitäisi antaa niille mahdollisuus hyödyntää useiden virastojen ja koko hallinnon kattavaa lähestymistapaa UAP:n ymmärtämiseen, ratkaisemiseen ja määrittämiseen tulevaisuudessa.
ODNI koordinoi AARO:n ja useiden virastojen kumppaneiden kanssa, etsii mahdollisuuksia Auttaa keräämään, raportoimaan ja analysoimaan UAP-tapahtumia koko IC:n alueella ODNI:n UAP:n alustavan arvion julkaisemisesta kesäkuussa 2021 lähtien ODNI on kehitti strategisia ohjeita keräyksen lisäämiseksi, minkä AARO ja ODNI tekevät hyödyntäen UAP:n valmistelua, keräämistä ja raportointia kattavalla tavalla IC:lle. NIM-Aviation pysyy IC:n keskipisteessään UAP-ongelmat, kun taas AARO on DoD:n keskipisteenä ovat nämä asiat ja niihin liittyvät toimet. AARO edustaa DoD:tä virastojen välisessä kongressissa, tiedotusvälineissä ja yleisössä yhteistyössä lainsäädäntöasioiden apulaispuolustusministerin kanssa ja puolustusministerin julkisten asioiden assistentti (OSD[PA]). AARO:n tehtävä ja vastuut on esitetty liitteessä B.
Sivu 4- - -
Sivu 5
VAIKKA JATKUVA RAPORTOINTI JA ANALYYSI TARJOAVAT
UAP-TAPAHTUMISTA PAREMMAN KÄSITYKSEN, NIIN MONIA TAPAUKSIA ON YHÄ RATKAISEMATTA
UAP-raportointi
ODNI:n alustavassa UAP-arvioinnissa käsiteltiin 144 UAP-raporttia, ja siinä oli tietojen katkaisupäivä 5.3.2021. Sen jälkeen AARO on saanut yhteensä 247 uutta UAP-raporttia. Lisäksi 119 UAP-raporttia tapahtumista, jotka tapahtuivat ennen 5.3.2021, mutta ne eivät sisälly alustavaan arviointiin, mutta on löydetty tai raportoitu sen jälkeen alustavan arvioinnin aikana. Nämä 366 lisäraporttia yhdistettynä Alustavassa arvioinnissa tunnistetut 144 raporttia tuovat luetteloitujen UAP-raporttien kokonaismäärän päivämäärä on 510.
Perustamisestaan heinäkuussa 2022 lähtien AARO on muotoillut ja alkanut hyödyntää vankkaa analyyttistä prosessia tunnistettua UAP-raportointia vastaan. Kun se on valmis, AARO:n lopulliset analyyttiset tulokset ovat saatavilla heidän neljännesvuosittaisissa raporteissaan poliittisille päättäjille. AARO:n kirjaamien 366:n äskettäin tunnistetun raportin analysointi ja luonnehdinta, jotka usean viraston tiedot ovat antaneet prosessista, jonka arvioitiin olevan yli puolella merkittäviä ominaisuuksia:
26 luokitellaan miehittämättömäksi ilma-alukseksi (UAS) tai UAS:n kaltaiseksi kokonaisuudeksi;
163 luokitellaan ilmapalloiksi tai ilmapallon kaltaisiksi kokonaisuuksiksi; ja
6 johtuu sotkusta. 2)
Alkuperäinen karakterisointi ei tarkoita positiivisesti ratkaistua tai tunnistamatonta. Tämä alkuperäinen karakterisointi antaa AARO:lle ja ODNI:lle paremman mahdollisuuden hyödyntää resursseja tehokkaasti ja tehokkaasti jäljellä olevia 171 karakterisoimatonta ja määrittämätöntä UAP-raporttia vastaan. Joillakin näistä luokittelemattomista UAP:ista näyttää olleen epätavallisia lento-ominaisuuksia tai suorituskykyä, ja ne vaativat lisäanalyysiä.
Suurin osa uusista UAP-raporteista on peräisin Yhdysvaltain laivaston ja Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjiltä ja operaattoreilta, jotka olivat todistamassa UAP:tä operatiivisten tehtäviensä aikana ja raportoivat tapahtumista UAPTF:lle tai AARO:lle virallisten kanavien kautta. Keräys- tai raportointitavasta riippumatta monista raporteista puuttuu tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa UAP:n määrittämiseksi suurella varmuudella.
Kumppanuudet ja yhteistyö
ODNI ja AARO ovat sitoutuneet jakamaan vastuullisesti UAP-havainnot virastojen välisten kumppaneiden (kuten FAA ja NASA), muiden sidosryhmien, kongressin valvonnan, kansainvälisten kumppaneiden ja yleisön kanssa. AARO tekee tiivistä yhteistyötä OSD(PA) ja tehtäväkumppaneiden kanssa kehittääkseen tiedonjako- ja viestintästrategian, jonka tavoitteena on maksimoida läpinäkyvyys säilyttäen samalla asianmukaisen suojan arkaluonteisille lähteille ja menetelmille.
2) esimerkiksi linnut, sääilmiöt tai ilmassa olevat roskat, kuten muovipussit.
Sivu 5 - - -Sivu 6
ODNI ja AARO ovat pitäneet yhteyttä liittoutuneisiin kumppaneihimme UAP:stä pitäen heidät ajan tasalla kehityksestä ja Yhdysvaltojen aloitteista. DoD- ja IC-yritykset tekevät yhteistyötä UAP-tapahtumien raportoimiseksi, tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi. Toimistot kaikkialla IC:ssä ovat ottaneet käyttöön vakiotoimintamenettelyt, jotka virtaviivaistavat UAP-resoluutiota. Esimerkiksi AARO:n analyyttinen metodologia edellyttää koko hallituksen lähestymistapaa UAP-tapahtumien ratkaisemiseen, mukaan lukien analyytikot sekä tieteen ja teknologian asiantuntijat, jotka auttavat ratkaisemaan UAP-tapahtumia.
Lentoturvallisuusongelmat ja terveysvaikutukset
UAP alentaa lentoturvallisuutta ja muodostaa törmäysvaaran lentokoneille, mikä saattaa edellyttää ilma-alusten käyttäjiä säätämään lentotottumuksia vastauksena luvattomaan ilmatilaan tunkeutumisille. Lennonjohtostandardien ja -ohjeiden ulkopuolella toimiminen. Yhdysvaltalaisten lentokoneiden ja UAP:n välillä ei ole toistaiseksi raportoitu yhtään törmäystä. Mitä tulee terveysongelmiin, kohtaamisten UAP:n kanssa ei ole myöskään todettu vaikuttaneen suoraan haitallisiin, terveyteen liittyviin vaikutuksiin tarkkailijoille. AARO tunnistaa, että terveyteen liittyviä vaikutuksia voi ilmaantua milloin tahansa tapahtuman jälkeen, ja se seuraa kaikkia raportoituja UAP:hen liittyviä terveysvaikutuksia, jos niitä esiintyy.
Sivu 6- - -Sivu 7YHTEENVETO JA MITEN ETEENPÄIN
UAP muodostaa edelleen vaaran lentoturvallisuudelle ja muodostaa mahdollisen vastustajan aiheuttaman uhan. ODNI:n alustavan arvion julkaisemisen jälkeen kesäkuussa 2021 UAP-raportointi on lisääntynyt osittain siksi, että UAP-aiheessa ei ole enää keskitytty tuhoamaan, vaan sen sijaan tunnistamaan sen aiheuttamat mahdolliset riskit sekä lentovaaran turvallisuutena että mahdollisena vakoilevana toimintana. Aiemmin 17 vuoden UAP-raportoinnin aikana käsiteltiin 144 UAP-raporttia, jotka sisältyivät ODNI:n alustavaan UAP-arviointiin, kun taas 17 kuukauden aikana on tullut 247 UAP-raporttia lisää. Yhdessä 119 muun, joko löydetyn tai myöhään raportoitavan raportin kanssa, jotka kuuluivat alkuperäiseen 17 vuoden ajanjaksoon, mutta joita ei sisällytetty alustavaan arviointiin, on tällä hetkellä luetteloitu yhteensä 510 UAP-raporttia.
AARO on perustettu UAP:n DoD-keskipisteeksi. Saadakseen tarkan tiedon UAP:n merkityksestä ja mahdollisista riskeistä, joita UAP edustaa, kongressi vaati keskustoimiston perustamista kaikille UAP-asioille vuoden 2022 NDAA:ssa. Tuo toimisto aloitti virallisesti AARO-nimellä USD(I&S) heinäkuussa 2022. AARO on kaikkien DoD UAP -toimien ainoa yhteyspiste, joka johtaa koko hallinnon lähestymistapaa UAP-keräys-, raportointi- ja analysointitoimien koordinoimiseksi kaikkialla DoD:ssä, IC:ssä ja sen ulkopuolella, mukaan lukien muut IC:n ulkopuoliset valtion virastot sekä Yhdysvaltojen ulkomaiset liittolaiset ja kumppanit.
DoD:n, IC:n ja muiden valtion virastojen väliset koordinoidut ponnistelut UAP-tapahtumien keräämiseksi ja raportoimiseksi ovat johtaneet useisiin tietoturva-alueisiin ulottuvien tietokantojen karttumiseen. AARO keskittyy yhteistyössä IC:n kanssa etsimään ratkaisuja tuloksena olevan tietoongelman hallintaan ja lievittämiseen, mukaan lukien tietojen otto, indeksointi, visualisointi ja näiden tietojen analysointi useilla suojausalueilla. Olemme vakuuttuneita siitä, että jatkuva useiden virastojen yhteistyö UAP syytteeseenpano toiminnassa johtaa todennäköisesti parempaan tietoisuuteen ilma-, avaruus- ja merialueilla ja niiden ulkopuolella sekä UAP:n luonteesta ja alkuperästä tulevaisuudessa. AARO:n perustaminen ja AARO:n uuden analyyttisen prosessin soveltaminen tähän yksityiskohtaiseen raportointiin lisää UAP-tapahtumien tarkempaa ymmärtämistä.
Sivu 7- - -Sivu 8LIITE A: UAP:N VUOSIKERTOMUS – VUODEN 2022 NDAA
Vuoden 2022 NDAA:n (julkinen laki 117-81) pykälän 1683 (Toimintojen perustaminen, organisaatiorakenne ja tunnistamattomiin ilmailmiöihin puuttuvat viranomaiset) (h) lueteltiin UAP-asioita koskevan vuosiraportin vaatimukset. Alakohdassa termillä "johtaja" tarkoitetaan kansallisen tiedustelupalvelun johtajaa (DNI) ja termillä "sihteeri" puolustusministeriä (SECDEF). Alaosan teksti on alla.
(1) Vaatimus. Viimeistään 31. lokakuuta 2022 ja sen jälkeen vuosittain 31. lokakuuta 2026 saakka johtajan on sihteeriä kuultuaan toimitettava asianmukaisille kongressin komiteoille raportti tuntemattomista ilmailmiöistä.
(2) Elementit. Jokaisen 1 kohdan mukaisen raportin on sisällettävä kertomuksen kattaman vuoden osalta seuraavat tiedot:
(A) Kaikki raportoidut tunnistamattomat ilmailmiöihin liittyvät tapahtumat, jotka tapahtuivat yhden vuoden aikana.
(B) Kaikki raportoidut tunnistamattomat ilmailmiöihin liittyvät tapahtumat, jotka tapahtuivat muuna kuin kyseisen vuoden ajanjaksona, mutta joita ei sisällytetty aikaisempaan raporttiin.
(C) Analyysi tiedoista ja tiedustelutiedoista, jotka on saatu jokaisesta raportoidusta tunnistamattomaan ilmailmiöön liittyvästä tapahtumasta.
(D) Analyysi tiedoista, jotka liittyvät tunnistamattomiin ilmailmiöihin, jotka on kerätty:
- - - (i) Geospatiaalinen älykkyys;
- - - (ii) Signaaliäly;
- - - (iii) Ihmisen älykkyys; ja
- - - (iv) Mittaus- ja allekirjoitustieto.
(E) Raportoitujen tunnistamattomien ilmailmiöiden määrä Yhdysvalloille rajatun ilmatilan yllä yhden vuoden aikana.
(F) analyysi tällaisten kohdan (E) mukaisesti tunnistetuista tapauksista.
(G) Tuntemattomien ilmailmiöiden aiheuttamien mahdollisten ilmailu- tai muiden uhkien tunnistaminen Yhdysvaltojen kansalliselle turvallisuudelle.
(H) Arvio tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvästä toiminnasta, jonka voidaan katsoa johtuvan yhdestä tai useammasta kilpailevasta ulkomaisesta hallituksesta.
(I) tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvien tapahtumien tai mallien tunnistaminen, jotka viittaavat siihen, että potentiaalinen vastakkainen ulkomaan hallitus on voinut saavuttaa läpimurron ilmailukyvyssä.
(J) Päivitys Yhdysvaltojen koordinoinnista liittolaisten ja kumppaneiden kanssa pyrkimyksissä jäljittää, ymmärtää ja käsitellä tunnistamattomia ilmailmiöitä.
(K) Päivitys käynnissä olevista ponnisteluista havaittujen tunnistamattomien ilmailmiöiden sieppaamiseksi tai hyödyntämiseksi.
Sivu 8- - -
Sivu 9
(L) Arvio terveyteen liittyvistä vaikutuksista yksilöille, jotka ovat kohdanneet tunnistamattomia ilmailmiöitä.
(M) Ilmoitettujen vaaratilanteiden määrä ja kuvaukset tunnistamattomista ilmailmiöistä, joissa on sotilaallisia ydinresursseja, mukaan lukien strategiset ydinaseet ja ydinvoimalla toimivat alukset ja sukellusveneet.
(N) Ydinaseiden tai niiden osien tuotantoon, kuljetukseen tai varastointiin liittyviin laitteisiin tai omaisuuteen liittyviin tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvien raportoitujen vaaratilanteiden määrä ja niiden kuvaukset neuvoteltuaan ydinturvallisuusviranomaisen kanssa.
(O) (O) Ydinvoimaloihin, ydinpolttoaineen varastointipaikkoihin tai muihin paikkoihin tai tiloihin liittyvien tunnistamattomien ilmailmiöiden tai tuntemattoman alkuperän droonien raportoitujen tapausten määrä ja kuvaukset sisältäen ydinpolttoaineen varastointipaikat tai muut ydinalan sääntelytoimikunnan sääntelemät paikat tai laitokset.
(P) Niiden linjaorganisaatioiden nimet, jotka on nimetty suorittamaan alakohdissa (c) ja (d) tarkoitettuja erityistehtäviä, sekä erityiset tehtävät, joista kukin tällainen linjaorganisaatio on ensisijaisesti vastuussa.
Huomautuksia:
1. Alajakso (c), johon viitataan alakohdassa (h) (P) yllä, on nimeltään Respons to and Field Investigations of Unidentified Aerial Phenomena (Vastaus ja Kenttä Tunnistamattomien Ilmailmiöiden Tutkimukset).
2. Alajakso (d), johon viitataan alakohdassa (h) (P) yllä, on nimeltään Scientific, Technological, and Operational Analyses of Data on Unidentified Aerial Phenomena. (Tieteellinen, Teknologinen ja Toiminnallinen Tuntemattomien Ilma Ilmiöiden Datan Analyysi.)
Sivu 9- - -
Sivu 10LIITE B: AARO TOIMISTON PERUSTAMINEN
JA VELVOLLISUUDET – VUODEN 2022 NDAA
Maanpuolustuslupalain (NDAA) verovuodeksi 2022 (julkinen laki 117-81) 1683 §:n (Tunnistamattomiin ilmailmiöihin puuttumisen viraston, organisaatiorakenteen ja viranomaisten perustaminen) (a) momentilla perustettiin virasto, joka korvaa Unidentified Aerial Phenomena Task Force (UAPTF), joka myöhemmin tunnistettiin All domain Anomalia Resolution Office -toimistoksi (AARO). AARO perustettiin 20. heinäkuuta 2022. Momentin 1683 kohdassa (b) määriteltiin tämän viraston tehtävät. Näiden alakohtien teksti on seuraava:
a) Toimiston perustaminen. Viimeistään 180 päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta
tämän lain mukaan on Puolustusministerin perustettava yhteistyössä Valtiollisen Tiedustelujohtajan kanssa toimiston osaksi Puolustusministeriön ja Kansallisen Tiedustelujohtajan kansliaa, hoitamaan Tuntemattomien Ilma Ilmiöihin (UAP) liittyviä tehtäviä, jotka olivat voimassa tämän lain voimaantuloa edeltävänä päivänä, sekä muut tämän pykälän edellyttämät tehtävät.
b) Tehtävät. Alakohdan (a) mukaisesti perustetun viraston tehtäviin kuuluvat seuraavat:
- - - (1) Menettelyjen kehittäminen tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvien vaaratilanteiden keräämisen, raportoinnin ja analysoinnin synkronoimiseksi ja standardoimiseksi puolustusministeriössä ja tiedusteluyhteisössä.
- - - (2) Kehitetään prosesseja ja menettelyjä sen varmistamiseksi, että tällaiset tapaukset osaston jokaisesta osasta ja tiedusteluyhteisön jokaisesta osasta raportoidaan ja sisällytetään keskitettyyn tietokantaan.
- - - (3) Sellaisten menettelyjen luominen, jotka edellyttävät tällaisten vaaratilanteiden oikea-aikaista ja johdonmukaista ilmoittamista.
- - - (4) Arvioimalla tunnistamattomien ilmailmiöiden ja vastakkaisten ulkomaisten hallitusten, muiden ulkomaisten hallitusten tai valtiosta riippumattomien toimijoiden välisiä yhteyksiä.
- - - (5) Arvioida tällaisten tapausten Yhdysvalloille aiheuttamaa uhkaa.
- - - (6) Koordinoida tarvittaessa muiden liittohallituksen osastojen ja virastojen kanssa, mukaan lukien Federal Aviation Administration, National Aeronautics and Space Administration, Department of Homeland Security, National Oceanic and Atmospheric Administration ja Department of Energy.
- - - (7) Yhteensovittaminen Yhdysvaltojen liittolaisten ja kumppaneiden kanssa tarvittaessa tunnistamattomien ilmailmiöiden luonteen ja laajuuden arvioimiseksi paremmin.
- - - (8) Raporttien valmistelu kongressille, sekä turvaluokitellussa että luokittelemattomassa muodossa, mukaan lukien jakso (i).Sivu 10- - -
Sivu 11
LIITE C: AVAINTERMIEN HAKEMISTO
Tässä raportissa käytetään seuraavia määritelmätermejä:
Range Fouler: Yhdysvaltain laivaston lentäjät ovat määrittäneet sen havaintojen perusteella, että UAP keskeyttää ennalta suunnitellun koulutuksen tai muun sotilaallisen toiminnan sotilastoiminta-alueilla tai rajoitetussa ilmatilassa.
Transmedium Objects tai Devices: Esineet tai laitteet, joiden havaitaan siirtyvän avaruuden ja ilmakehän välillä tai ilmakehän ja vesistöjen välillä ja joita ei voida välittömästi tunnistaa.
Unidentified Aerial Phenomena (UAP): Ilmassa olevat esineet, joita ei voida välittömästi tunnistaa. Lyhenne UAP edustaa laajinta analyysiä varten arvioitua ilmassa olevien esineiden luokkaa.
UAP-tapahtuma: Kokonaisvaltainen kuvaus tapahtumasta, jonka aikana lentäjä tai miehistö havaitsi/näki (tai jäljitti) UAP:n.
UAP-välikohtaus: Tapahtuman tietty osa.
UAP-raportti: UAP-tapahtuman dokumentaatio, joka sisältää vahvistetut valvontaketjut ja perustiedot, kuten UAP:n kellonajan, päivämäärän, sijainnin ja kuvauksen. UAP-raportit sisältävät Range Fouler -raportit ja muut raportit.Sivu 11- - -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti