lauantai 21. tammikuuta 2023

Annual UAP report 2022 - Suomennos

Kopio uutisesta:

https://www.dni.gov/files/ODNI/documents/assessments/Unclassified-2022-Annual-Report-UAP.pdf

(YHDYSVALTAIN KANSALLISEN TIEDUSTELUPALVELUN JOHTAJAN TOIMISTO)




KANSALLISEN TIEDUSTELUPALVELUN JOHTAJAN TOIMISTO

Vuosikertomus 2022 Tuntemattomattomista Ilma Ilmiöistä (UAP)
(Oma lisäys: Ennen käytettiin samoista ilmiöistä lyhennettä UFO)


Luokittelematon

- - -

- Sivu 1

Luokittelematon

Sisällysluettelo

TIIVISTELMÄ ................................................ ..............................................2

SOVELTAMISALA JA OLETUKSET................................................ ..........3

Soveltamisala .................................................. .............................................. 3

Oletukset.................................................. ................................................... .. 3

HALLITUKSEN MUUTOKSET UAP-ONGEMIEN HALLINTAAN..... 4

All-Domain Anomalia Resolution Officen (AARO) perustaminen ........ 4

ODNI koordinoi AARO:n ja useiden virastojen kumppaneiden kanssa, etsii mahdollisuuksia

Auttaa keräämään, raportoimaan ja analysoimaan UAP-tapahtumia koko IC:n sisällä... 4

JATKUVA RAPORTOINTI JA VASTAAVA ANALYYSI TARJOVAT PAREMPAA JA
LUOTETTAVAMPAA TIETOA UAP-TAPAHTUMISTA, MUTTA MONET TAPAUKSET JÄÄVÄT RATKAISEMMATTA................ 5

UAP-raportointi................................................ ..................................... 5

Kumppanuudet ja yhteistyö ................................................... ................ 5

Lentoturvallisuuteen liittyvät huolenaiheet ja terveysvaikutukset ..... .. 6

YHTEENVETO JA MITEN EDETÄÄN............................ ................. 7

LIITE A: UAP:N VUOSIKERTOMUS – VUODEN 2022 NDAA....... 8

LIITE B: AARO TOIMISTO JA TEHTÄVÄT – VUOSI 2022 NDAA

................................................... ...................................................  10

LIITE C: AVAINTERMIEN HAKEMISTO ................................... 11


Sivu 1 (viittaa yllä olevaan)

- - -

Sivu 2

Luokittelematon

TIIVISTELMÄ

Unidentified Aerial Phenomena (UAP) raportointi lisääntyy, mikä mahdollistaa paremman tietoisuuden ilmatilasta ja lisää mahdollisuuksia ratkaista UAP-tapahtumia. Kansallisen Tiedustelupalvelun Johtajan (ODNI) alustavaan arviointiin sisältyneiden 17 vuoden UAP-raportoinnin aikana käsiteltyjen 144 UAP-raportin lisäksi on tullut 247 uutta raporttia ja 119, jotka joko löydettiin tai on raportoitu alustavan raportin jälkeen. Arvioinnin aikajakso: Koossa oli yhteensä 510 UAP-raporttia 30.8.2022 mennessä.

Lisätietoja on tämän raportin luokitellussa versiossa. AARO ja ODNI arvioivat, että havaittu UAP-raportointiasteen kasvu johtuu osittain UAP:n mahdollisten uhkien paremmasta ymmärtämisestä joko lentoturvallisuuden vaarantamisina tai mahdollisina vihollisen keräysalustoina, ja osittain UAP:n ympärillä olevan häpeän vähenemisen vuoksi, koskien UAP raportointia. Tämä lisääntynyt raportointi suo enemmän mahdollisuuksia soveltaa tarkkaa analysointia ja ratkaista tapahtumia.

Puolustusministeriön (DoD) 'Kaikkien verkkotunnusten poikkeamien ratkaisutoimisto' eli All-Domain Anomalia Resolution Office -toimiston (AARO) perustamisen pitäisi helpottaa UAP-ponnistelujen koordinointia, mikä johtaa UAP:n laajempaan määrittelyyn. Vaikka rajallinen tieto UAP:sta on edelleen haaste, AARO:n perustaminen – jolla on laajat valtuudet ja vastuualueet ja sen korvaaminen '
Tuntemattomien ilmailmiöiden työryhmällä' eli Unidentified Aerial Phenomena Task Force (UAPTF) – mahdollistaa UAP-ongelman vastaisten toimien tehostetun koordinoinnin. 


AARO:n viranomaiset varmistavat, että UAP:n havaitsemis- ja tunnistustoimet kattavat DoD:n ja asiaankuuluvien virastojen välisten kumppaneiden sekä tiedusteluyhteisön (IC) 'Ilmailualan kansallinen tiedustelupäällikkö' eli National Intelligence Manager for Aviationin (NIM-Aviation) tuella ja koordinoimalla. NIM-Aviationin ja AARO:n koordinointityöt parantavat Yhdysvaltain hallituksen tietoisuutta ilmatilassa olevista kohteista ja UAP-tapahtumien ratkaisua (katso liite B).

UAP-tapahtumia esiintyy edelleen rajoitetussa tai herkässä ilmatilassa, mikä korostaa mahdollisia huolia lennon turvallisuudesta tai vastustajan keräystoiminnasta. Arvioimme edelleen, että tämä voi johtua aktiivisten lentokoneiden ja antureiden lukumäärästä johtuvasta keräysharhasta sekä keskittyneestä huomiosta ja ohjeista poikkeamien ilmoittamiseen. AARO jatkaa yhdessä NIM-Aviationin ja IC:n kanssa kaikkien todisteiden tutkimista mahdollisesta ulkomaisen valtion osallisuudesta UAP-tapahtumiin.

Luokittelematon


Sivu 2

- - -

Sivu 3


SOVELTAMISALA JA OLETUKSET

Laajuus


Tämän vuosiraportin toimittaa ODNI vuonna 2001 asetetun vaatimuksen mukaisesti Maanpuolustuslupalain (NDAA) pykälä 1683 tilivuodeksi (FY) 2022,

Toimiston, organisaatiorakenteen ja viranomaisten perustaminen tunnistamattomiin osoitteisiin Ilma-ilmiöt. Tämän jakson h kohdassa todetaan "[kansallisen tiedustelupalvelun johtaja" DNI], on neuvotellen [puolustusministeri – SECDEF], toimittanut asian asianmukaiselle viranomaiselle kongressin komiteat raportoivat tunnistamattomista ilmailmiöistä” (katso liite A).

Sen lisäksi, että tämä raportti vastaa NDAA:ssa määriteltyihin vaadittuihin elementteihin yksityiskohtaisesti ODNI:n ja juuri perustetun DoD:n välistä perustamista ja koordinointia AARO. Tämä raportti tarjoaa yleiskatsauksen UAP1:n päättäjille joista on raportoitu 5. maaliskuuta 2021 lähtien ODNI:n alustavan UAP-arvioinnin tietojen määräajan päättymisestä, julkaistu 25. kesäkuuta 2021. NDAA:n mukaan AARO toimittaa neljännesvuosittaiset UAP-raportit päätöksentekijöille, jotka sisältävät enemmän yksityiskohtia UAP-tapahtumien analysoinnista ja määrityksestä.

Tämän raportin on laatinut ODNI:n NIM-Aviation yhdessä AARO:n kanssa. Se sisältää tiedustelu- ja turvallisuusministeriön alipuolustusministeri (USD[I&S]), Defense Intelligence Agency (DIA), Federal Bureau of Investigation (FBI), National Reconnaissance Office (NRO), National Geospatial-Intelligence Agency (NGA), National Security Agency (NSA), Yhdysvaltain armeija, Yhdysvaltain laivasto, Yhdysvaltain merijalkaväki, Yhdysvaltain ilmavoimat, Federal Aviation Administration (FAA), kansallinen ilmailu ja avaruus Hallinto (NASA), National Oceanographic and Atmospheric Administration (NOAA), Department of Energy (DoE), ODNI/NIM-Emerging and Disruptive Technology (NIMEDT), ODNI/National Counterintelligence and Security Center (NCSC) ja ODNI/National Tiedusteluneuvosto (ODNI/NIC).

Oletukset

UAP:n havainnointiin tai havaitsemiseen vaikuttavat useat tekijät, kuten sää, valaistus, ilmakehän vaikutukset tai anturitietojen tarkka tulkinta. Arvostelun suhteen tai UAP-tapahtumien analysointi, ODNI ja AARO toimivat sillä oletuksella, että UAP-raportit ovat johdettu tarkkailijan tarkasta muistista tapahtumasta ja/tai antureista, jotka yleensä toimivat oikein ja keräävät tarpeeksi todellista tietoa alustavien arvioiden mahdollistamiseksi. Kuitenkin ODNI ja AARO hyväksyy, että tietty määrä UAP-tapahtumia voi johtua anturista epäsäännöllisyydet tai poikkeamat, kuten käyttäjän tai laitteen virhe.


1 Vuoden 2022 NDAA laajentaa UAP:n määritelmää kattamaan ilma-, meri- ja transmedium-kohteet, ja tämä raportti ylläpitää tätä nimikkeistöä AARO:n siirtymävaiheen aikana.


Sivu 3

- - -

Sivu 4


HALLITUKSEN MUUTOKSET UAP-ONGELMIEN HALLINTAAN

All-Domain Anomalia Resolution Officen (AARO) perustaminen

Apulaispuolustusministeri määräsi USD(I&S) perustamaan toimiston, jolla on riittävä laajuus, valtuudet, vastuut ja valmiudet jatkaa UAPTF:n ponnisteluja ja täyttää laajennetut kriteerit. AARO perustettiin UAPTF:n seuraajaksi 20. heinäkuuta 2022. Toimeksiannon mukaisesti AAROlla on valtuudet koordinoida UAP-toimia DoD:n ulkopuolella. Se on valtuutettu kehittämään prosesseja ja menettelyjä keräämisen synkronoimiseksi ja standardoimiseksi, raportoimaan ja analysoimaan ei vain DoD:ssä, vaan myös IC:ssä tuella ja NIM-Aviationin koordinointia. AARO koordinoi toimintaansa muiden ei-IC-virastojen, kuten FAA, NASA, NOAA ja Department of Homeland Securityn (DHS) muut kuin IC-osat ja tarvittaessa energiaministeriö (DOE). Laajat valtuudet myönnetty AARO:n pitäisi antaa niille mahdollisuus hyödyntää useiden virastojen ja koko hallinnon kattavaa lähestymistapaa UAP:n ymmärtämiseen, ratkaisemiseen ja määrittämiseen tulevaisuudessa.

ODNI koordinoi AARO:n ja useiden virastojen kumppaneiden kanssa, etsii mahdollisuuksia Auttaa keräämään, raportoimaan ja analysoimaan UAP-tapahtumia koko IC:n alueella ODNI:n UAP:n alustavan arvion julkaisemisesta kesäkuussa 2021 lähtien ODNI on kehitti strategisia ohjeita keräyksen lisäämiseksi, minkä AARO ja ODNI tekevät hyödyntäen UAP:n valmistelua, keräämistä ja raportointia kattavalla tavalla IC:lle. NIM-Aviation pysyy IC:n keskipisteessään UAP-ongelmat, kun taas AARO on DoD:n keskipisteenä ovat nämä asiat ja niihin liittyvät toimet. AARO edustaa DoD:tä virastojen välisessä kongressissa, tiedotusvälineissä ja yleisössä yhteistyössä lainsäädäntöasioiden apulaispuolustusministerin kanssa ja puolustusministerin julkisten asioiden assistentti (OSD[PA]). AARO:n tehtävä ja vastuut on esitetty liitteessä B.


Sivu 4

- - -

Sivu 5


VAIKKA JATKUVA RAPORTOINTI JA ANALYYSI TARJOAVAT
UAP-TAPAHTUMISTA PAREMMAN KÄSITYKSEN, NIIN MONIA TAPAUKSIA ON YHÄ RATKAISEMATTA


UAP-raportointi

ODNI:n alustavassa UAP-arvioinnissa käsiteltiin 144 UAP-raporttia, ja siinä oli tietojen katkaisupäivä 5.3.2021. Sen jälkeen AARO on saanut yhteensä 247 uutta UAP-raporttia. Lisäksi 119 UAP-raporttia tapahtumista, jotka tapahtuivat ennen 5.3.2021, mutta ne eivät sisälly alustavaan arviointiin, mutta on löydetty tai raportoitu sen jälkeen alustavan arvioinnin aikana. Nämä 366 lisäraporttia yhdistettynä Alustavassa arvioinnissa tunnistetut 144 raporttia tuovat luetteloitujen UAP-raporttien kokonaismäärän päivämäärä on 510.

Perustamisestaan heinäkuussa 2022 lähtien AARO on muotoillut ja alkanut hyödyntää vankkaa analyyttistä prosessia tunnistettua UAP-raportointia vastaan. Kun se on valmis, AARO:n lopulliset analyyttiset tulokset ovat saatavilla heidän neljännesvuosittaisissa raporteissaan poliittisille päättäjille. AARO:n kirjaamien 366:n äskettäin tunnistetun raportin analysointi ja luonnehdinta, jotka usean viraston tiedot ovat antaneet prosessista, jonka arvioitiin olevan yli puolella merkittäviä ominaisuuksia:

 26 luokitellaan miehittämättömäksi ilma-alukseksi (UAS) tai UAS:n kaltaiseksi kokonaisuudeksi;
 163 luokitellaan ilmapalloiksi tai ilmapallon kaltaisiksi kokonaisuuksiksi; ja
 6 johtuu sotkusta. 2)

Alkuperäinen karakterisointi ei tarkoita positiivisesti ratkaistua tai tunnistamatonta. Tämä alkuperäinen karakterisointi antaa AARO:lle ja ODNI:lle paremman mahdollisuuden hyödyntää resursseja tehokkaasti ja tehokkaasti jäljellä olevia 171 karakterisoimatonta ja määrittämätöntä UAP-raporttia vastaan. Joillakin näistä luokittelemattomista UAP:ista näyttää olleen epätavallisia lento-ominaisuuksia tai suorituskykyä, ja ne vaativat lisäanalyysiä.

Suurin osa uusista UAP-raporteista on peräisin Yhdysvaltain laivaston ja Yhdysvaltain ilmavoimien lentäjiltä ja operaattoreilta, jotka olivat todistamassa UAP:tä operatiivisten tehtäviensä aikana ja raportoivat tapahtumista UAPTF:lle tai AARO:lle virallisten kanavien kautta. Keräys- tai raportointitavasta riippumatta monista raporteista puuttuu tarpeeksi yksityiskohtaista tietoa UAP:n määrittämiseksi suurella varmuudella.

Kumppanuudet ja yhteistyö

ODNI ja AARO ovat sitoutuneet jakamaan vastuullisesti UAP-havainnot virastojen välisten kumppaneiden (kuten FAA ja NASA), muiden sidosryhmien, kongressin valvonnan, kansainvälisten kumppaneiden ja yleisön kanssa. AARO tekee tiivistä yhteistyötä OSD(PA) ja tehtäväkumppaneiden kanssa kehittääkseen tiedonjako- ja viestintästrategian, jonka tavoitteena on maksimoida läpinäkyvyys säilyttäen samalla asianmukaisen suojan arkaluonteisille lähteille ja menetelmille.

2) esimerkiksi linnut, sääilmiöt tai ilmassa olevat roskat, kuten muovipussit.



Sivu 5 

- - -

Sivu 6


ODNI ja AARO ovat pitäneet yhteyttä liittoutuneisiin kumppaneihimme UAP:stä pitäen heidät ajan tasalla kehityksestä ja Yhdysvaltojen aloitteista. DoD- ja IC-yritykset tekevät yhteistyötä UAP-tapahtumien raportoimiseksi, tunnistamiseksi ja ratkaisemiseksi. Toimistot kaikkialla IC:ssä ovat ottaneet käyttöön vakiotoimintamenettelyt, jotka virtaviivaistavat UAP-resoluutiota. Esimerkiksi AARO:n analyyttinen metodologia edellyttää koko hallituksen lähestymistapaa UAP-tapahtumien ratkaisemiseen, mukaan lukien analyytikot sekä tieteen ja teknologian asiantuntijat, jotka auttavat ratkaisemaan UAP-tapahtumia.

Lentoturvallisuusongelmat ja terveysvaikutukset

UAP alentaa lentoturvallisuutta ja muodostaa törmäysvaaran lentokoneille, mikä saattaa edellyttää ilma-alusten käyttäjiä säätämään lentotottumuksia vastauksena luvattomaan ilmatilaan tunkeutumisille. Lennonjohtostandardien ja -ohjeiden ulkopuolella toimiminen. Yhdysvaltalaisten lentokoneiden ja UAP:n välillä ei ole toistaiseksi raportoitu yhtään törmäystä. Mitä tulee terveysongelmiin, kohtaamisten UAP:n kanssa ei ole myöskään todettu vaikuttaneen suoraan haitallisiin, terveyteen liittyviin vaikutuksiin tarkkailijoille. AARO tunnistaa, että terveyteen liittyviä vaikutuksia voi ilmaantua milloin tahansa tapahtuman jälkeen, ja se seuraa kaikkia raportoituja UAP:hen liittyviä terveysvaikutuksia, jos niitä esiintyy.

Sivu 6

- - -

Sivu 7

YHTEENVETO JA MITEN ETEENPÄIN

   UAP muodostaa edelleen vaaran lentoturvallisuudelle ja muodostaa mahdollisen vastustajan aiheuttaman uhan. ODNI:n alustavan arvion julkaisemisen jälkeen kesäkuussa 2021 UAP-raportointi on lisääntynyt osittain siksi, että UAP-aiheessa ei ole enää keskitytty tuhoamaan, vaan sen sijaan tunnistamaan sen aiheuttamat mahdolliset riskit sekä lentovaaran turvallisuutena että mahdollisena vakoilevana toimintana. Aiemmin 17 vuoden UAP-raportoinnin aikana käsiteltiin 144 UAP-raporttia, jotka sisältyivät ODNI:n alustavaan UAP-arviointiin, kun taas 17 kuukauden aikana on tullut 247 UAP-raporttia lisää. Yhdessä 119 muun, joko löydetyn tai myöhään raportoitavan raportin kanssa, jotka kuuluivat alkuperäiseen 17 vuoden ajanjaksoon, mutta joita ei sisällytetty alustavaan arviointiin, on tällä hetkellä luetteloitu yhteensä 510 UAP-raporttia.

   AARO on perustettu UAP:n DoD-keskipisteeksi. Saadakseen tarkan tiedon UAP:n merkityksestä ja mahdollisista riskeistä, joita UAP edustaa, kongressi vaati keskustoimiston perustamista kaikille UAP-asioille vuoden 2022 NDAA:ssa. Tuo toimisto aloitti virallisesti AARO-nimellä USD(I&S) heinäkuussa 2022. AARO on kaikkien DoD UAP -toimien ainoa yhteyspiste, joka johtaa koko hallinnon lähestymistapaa UAP-keräys-, raportointi- ja analysointitoimien koordinoimiseksi kaikkialla DoD:ssä, IC:ssä ja sen ulkopuolella, mukaan lukien muut IC:n ulkopuoliset valtion virastot sekä Yhdysvaltojen ulkomaiset liittolaiset ja kumppanit.

   DoD:n, IC:n ja muiden valtion virastojen väliset koordinoidut ponnistelut UAP-tapahtumien keräämiseksi ja raportoimiseksi ovat johtaneet useisiin tietoturva-alueisiin ulottuvien tietokantojen karttumiseen. AARO keskittyy yhteistyössä IC:n kanssa etsimään ratkaisuja tuloksena olevan tietoongelman hallintaan ja lievittämiseen, mukaan lukien tietojen otto, indeksointi, visualisointi ja näiden tietojen analysointi useilla suojausalueilla. Olemme vakuuttuneita siitä, että jatkuva useiden virastojen yhteistyö UAP syytteeseenpano toiminnassa johtaa todennäköisesti parempaan tietoisuuteen ilma-, avaruus- ja merialueilla ja niiden ulkopuolella sekä UAP:n luonteesta ja alkuperästä tulevaisuudessa. AARO:n perustaminen ja AARO:n uuden analyyttisen prosessin soveltaminen tähän yksityiskohtaiseen raportointiin lisää UAP-tapahtumien tarkempaa ymmärtämistä.

Sivu 7


- - -

Sivu 8

LIITE A: UAP:N VUOSIKERTOMUS – VUODEN 2022 NDAA

Vuoden 2022 NDAA:n (julkinen laki 117-81) pykälän 1683 (Toimintojen perustaminen, organisaatiorakenne ja tunnistamattomiin ilmailmiöihin puuttuvat viranomaiset) (h) lueteltiin UAP-asioita koskevan vuosiraportin vaatimukset. Alakohdassa termillä "johtaja" tarkoitetaan kansallisen tiedustelupalvelun johtajaa (DNI) ja termillä "sihteeri" puolustusministeriä (SECDEF). Alaosan teksti on alla.

(1) Vaatimus. Viimeistään 31. lokakuuta 2022 ja sen jälkeen vuosittain 31. lokakuuta 2026 saakka johtajan on sihteeriä kuultuaan toimitettava asianmukaisille kongressin komiteoille raportti tuntemattomista ilmailmiöistä.

(2) Elementit. Jokaisen 1 kohdan mukaisen raportin on sisällettävä kertomuksen kattaman vuoden osalta seuraavat tiedot:
(A) Kaikki raportoidut tunnistamattomat ilmailmiöihin liittyvät tapahtumat, jotka tapahtuivat yhden vuoden aikana.
(B) Kaikki raportoidut tunnistamattomat ilmailmiöihin liittyvät tapahtumat, jotka tapahtuivat muuna kuin kyseisen vuoden ajanjaksona, mutta joita ei sisällytetty aikaisempaan raporttiin.
(C) Analyysi tiedoista ja tiedustelutiedoista, jotka on saatu jokaisesta raportoidusta tunnistamattomaan ilmailmiöön liittyvästä tapahtumasta.
(D) Analyysi tiedoista, jotka liittyvät tunnistamattomiin ilmailmiöihin, jotka on kerätty:
- - - (i) Geospatiaalinen älykkyys;
- - - (ii) Signaaliäly;
- - - (iii) Ihmisen älykkyys; ja
- - - (iv) Mittaus- ja allekirjoitustieto.
(E) Raportoitujen tunnistamattomien ilmailmiöiden määrä Yhdysvalloille rajatun ilmatilan yllä yhden vuoden aikana.
(F) analyysi tällaisten kohdan (E) mukaisesti tunnistetuista tapauksista.
(G) Tuntemattomien ilmailmiöiden aiheuttamien mahdollisten ilmailu- tai muiden uhkien tunnistaminen Yhdysvaltojen kansalliselle turvallisuudelle.
(H) Arvio tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvästä toiminnasta, jonka voidaan katsoa johtuvan yhdestä tai useammasta kilpailevasta ulkomaisesta hallituksesta.
(I) tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvien tapahtumien tai mallien tunnistaminen, jotka viittaavat siihen, että potentiaalinen vastakkainen ulkomaan hallitus on voinut saavuttaa läpimurron ilmailukyvyssä.
(J) Päivitys Yhdysvaltojen koordinoinnista liittolaisten ja kumppaneiden kanssa pyrkimyksissä jäljittää, ymmärtää ja käsitellä tunnistamattomia ilmailmiöitä.
(K) Päivitys käynnissä olevista ponnisteluista havaittujen tunnistamattomien ilmailmiöiden sieppaamiseksi tai hyödyntämiseksi.

Sivu 8

- - -

Sivu 9

(L) Arvio terveyteen liittyvistä vaikutuksista yksilöille, jotka ovat kohdanneet tunnistamattomia ilmailmiöitä.
(M) Ilmoitettujen vaaratilanteiden määrä ja kuvaukset tunnistamattomista ilmailmiöistä, joissa on sotilaallisia ydinresursseja, mukaan lukien strategiset ydinaseet ja ydinvoimalla toimivat alukset ja sukellusveneet.
(N) Ydinaseiden tai niiden osien tuotantoon, kuljetukseen tai varastointiin liittyviin laitteisiin tai omaisuuteen liittyviin tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvien raportoitujen vaaratilanteiden määrä ja niiden kuvaukset neuvoteltuaan ydinturvallisuusviranomaisen kanssa.
(O) (O) Ydinvoimaloihin, ydinpolttoaineen varastointipaikkoihin tai muihin paikkoihin tai tiloihin liittyvien tunnistamattomien ilmailmiöiden tai tuntemattoman alkuperän droonien raportoitujen tapausten määrä ja kuvaukset sisältäen ydinpolttoaineen varastointipaikat tai muut ydinalan sääntelytoimikunnan sääntelemät paikat tai laitokset.
(P) Niiden linjaorganisaatioiden nimet, jotka on nimetty suorittamaan alakohdissa (c) ja (d) tarkoitettuja erityistehtäviä, sekä erityiset tehtävät, joista kukin tällainen linjaorganisaatio on ensisijaisesti vastuussa.

Huomautuksia:

1. Alajakso (c), johon viitataan alakohdassa (h) (P) yllä, on nimeltään Respons to and Field Investigations of Unidentified Aerial Phenomena (Vastaus ja Kenttä Tunnistamattomien Ilmailmiöiden Tutkimukset).

2. Alajakso (d), johon viitataan alakohdassa (h) (P) yllä, on nimeltään Scientific, Technological, and Operational Analyses of Data on Unidentified Aerial Phenomena.  (Tieteellinen, Teknologinen ja Toiminnallinen Tuntemattomien Ilma Ilmiöiden Datan Analyysi.)


Sivu 9

- - -

Sivu 10

LIITE B: AARO TOIMISTON PERUSTAMINEN
JA VELVOLLISUUDET – VUODEN 2022 NDAA

Maanpuolustuslupalain (NDAA) verovuodeksi 2022 (julkinen laki 117-81) 1683 §:n (Tunnistamattomiin ilmailmiöihin puuttumisen viraston, organisaatiorakenteen ja viranomaisten perustaminen) (a) momentilla perustettiin virasto, joka korvaa Unidentified Aerial Phenomena Task Force (UAPTF), joka myöhemmin tunnistettiin All domain Anomalia Resolution Office -toimistoksi (AARO). AARO perustettiin 20. heinäkuuta 2022. Momentin 1683 kohdassa (b) määriteltiin tämän viraston tehtävät. Näiden alakohtien teksti on seuraava:

a) Toimiston perustaminen. Viimeistään 180 päivän kuluessa asetuksen voimaantulosta
tämän lain mukaan on Puolustusministerin perustettava yhteistyössä Valtiollisen Tiedustelujohtajan kanssa toimiston osaksi Puolustusministeriön ja Kansallisen Tiedustelujohtajan kansliaa, hoitamaan Tuntemattomien Ilma Ilmiöihin (UAP) liittyviä tehtäviä, jotka olivat voimassa tämän lain voimaantuloa edeltävänä päivänä, sekä muut tämän pykälän edellyttämät tehtävät.

b) Tehtävät. Alakohdan (a) mukaisesti perustetun viraston tehtäviin kuuluvat seuraavat:
- - - (1) Menettelyjen kehittäminen tunnistamattomiin ilmailmiöihin liittyvien vaaratilanteiden keräämisen, raportoinnin ja analysoinnin synkronoimiseksi ja standardoimiseksi puolustusministeriössä ja tiedusteluyhteisössä.
- - - (2) Kehitetään prosesseja ja menettelyjä sen varmistamiseksi, että tällaiset tapaukset osaston jokaisesta osasta ja tiedusteluyhteisön jokaisesta osasta raportoidaan ja sisällytetään keskitettyyn tietokantaan.
- - - (3) Sellaisten menettelyjen luominen, jotka edellyttävät tällaisten vaaratilanteiden oikea-aikaista ja johdonmukaista ilmoittamista.
- - - (4) Arvioimalla tunnistamattomien ilmailmiöiden ja vastakkaisten ulkomaisten hallitusten, muiden ulkomaisten hallitusten tai valtiosta riippumattomien toimijoiden välisiä yhteyksiä.
- - - (5) Arvioida tällaisten tapausten Yhdysvalloille aiheuttamaa uhkaa.
- - - (6) Koordinoida tarvittaessa muiden liittohallituksen osastojen ja virastojen kanssa, mukaan lukien Federal Aviation Administration, National Aeronautics and Space Administration, Department of Homeland Security, National Oceanic and Atmospheric Administration ja Department of Energy.
- - - (7) Yhteensovittaminen Yhdysvaltojen liittolaisten ja kumppaneiden kanssa tarvittaessa tunnistamattomien ilmailmiöiden luonteen ja laajuuden arvioimiseksi paremmin.
- - - (8) Raporttien valmistelu kongressille, sekä turvaluokitellussa että luokittelemattomassa muodossa, mukaan lukien jakso (i).


Sivu 10

- - -

Sivu 11

LIITE C: AVAINTERMIEN HAKEMISTO

Tässä raportissa käytetään seuraavia määritelmätermejä:

 Range Fouler: Yhdysvaltain laivaston lentäjät ovat määrittäneet sen havaintojen perusteella, että UAP keskeyttää ennalta suunnitellun koulutuksen tai muun sotilaallisen toiminnan sotilastoiminta-alueilla tai rajoitetussa ilmatilassa.
 Transmedium Objects tai Devices: Esineet tai laitteet, joiden havaitaan siirtyvän avaruuden ja ilmakehän välillä tai ilmakehän ja vesistöjen välillä ja joita ei voida välittömästi tunnistaa.
 Unidentified Aerial Phenomena (UAP): Ilmassa olevat esineet, joita ei voida välittömästi tunnistaa. Lyhenne UAP edustaa laajinta analyysiä varten arvioitua ilmassa olevien esineiden luokkaa.
 UAP-tapahtuma: Kokonaisvaltainen kuvaus tapahtumasta, jonka aikana lentäjä tai miehistö havaitsi/näki (tai jäljitti) UAP:n.
 UAP-välikohtaus: Tapahtuman tietty osa.
 UAP-raportti: UAP-tapahtuman dokumentaatio, joka sisältää vahvistetut valvontaketjut ja perustiedot, kuten UAP:n kellonajan, päivämäärän, sijainnin ja kuvauksen. UAP-raportit sisältävät Range Fouler -raportit ja muut raportit.

Sivu 11

- - -


perjantai 20. tammikuuta 2023

2022 Annual Report on Unidentified Aerial Phenomena

 Copy from news: Unclassified-2022-Annual-Report-UAP.pdf (dni.gov)
(THE OFFICE OF THE DIRECTOR OF NATIONAL INTELLIGENCE IN USA)




UNCLASSIFIED UNCLASSIFIED OFFICE OF THE DIRECTOR OF NATIONAL INTELLIGENCE 2022 Annual Report on Unidentified Aerial Phenomena UNCLASSIFIED 1 UNCLASSIFIED


Page 1
UNCLASSIFIED
Table of Contents
EXECUTIVE SUMMARY .......................................................................................................... 2 SCOPE AND ASSUMPTIONS.................................................................................................... 3 Scope ........................................................................................................................................ 3 Assumptions............................................................................................................................. 3 GOVERNMENTAL CHANGES TO MANAGE UAP ISSUES............................................... 4 Establishment of the All-Domain Anomaly Resolution Office (AARO) ................................ 4 ODNI Coordinating with AARO and Multi-Agency Partners, Seeking Opportunities to Assist in Collection, Reporting, and Analysis of UAP Incidents across the IC....................... 4 CONTINUED REPORTING AND ROBUST ANALYSIS ARE PROVIDING BETTER FIDELITY ON UAP EVENTS, BUT MANY CASES REMAIN UNRESOLVED................ 5 UAP Reporting......................................................................................................................... 5 Partnerships and Collaboration ................................................................................................ 5 Flight Safety Concerns and Health Implications ..................................................................... 6 SUMMARY AND WAY AHEAD ............................................................................................... 7 APPENDIX A: ANNUAL REPORT ON UAP—FY 2022 NDAA............................................ 8 APPENDIX B: AARO ESTABLISHMENT OF OFFICE AND DUTIES—FY 2022 NDAA ....................................................................................................................................................... 10 APPENDIX C: INDEX OF KEY TERMS ............................................................................... 11

Page 2
EXECUTIVE SUMMARY Unidentified Aerial Phenomena (UAP) reporting is increasing, enabling a greater awareness of the airspace and increased opportunity to resolve UAP events. In addition to the 144 UAP reports covered during the 17 years of UAP reporting included in the Office of the Director of National Intelligence (ODNI) preliminary assessment, there have been 247 new reports and another 119 that were either since discovered or reported after the preliminary assessment’s time period. This totals 510 UAP reports as of 30 August 2022. Additional information is provided in the classified version of this report. AARO and ODNI assess that the observed increase in the UAP reporting rate is partially due to a better understanding of the possible threats that UAP may represent, either as safety of flight hazards or as potential adversary collection platforms, and partially due to reduced stigma surrounding UAP reporting. This increased reporting allows more opportunities to apply rigorous analysis and resolve events. The establishment of the Department of Defense (DoD) All-Domain Anomaly Resolution Office (AARO) should facilitate more coordinated UAP efforts, resulting in greater attribution of UAP. While limited data on UAP continues to be a challenge, the establishment of AARO— with its broad scope of authorities and responsibilities, and its replacement of the Unidentified Aerial Phenomena Task Force (UAPTF)—will allow for increased coordination of efforts against the UAP problem set. AARO’s authorities ensure that UAP detection and identification efforts will span across DoD and relevant interagency partners, as well as the Intelligence Community (IC), with the support and coordination of the National Intelligence Manager for Aviation (NIM-Aviation). NIM-Aviation’s and AARO’s coordination efforts will improve U.S. Government awareness of objects in the airspace and resolution of UAP events (see Appendix B). UAP events continue to occur in restricted or sensitive airspace, highlighting possible concerns for safety of flight or adversary collection activity. We continue to assess that this may result from a collection bias due to the number of active aircraft and sensors, combined with focused attention and guidance to report anomalies. AARO, in conjunction with NIM-Aviation and the IC, will continue to investigate any evidence of possible foreign government involvement in UAP events.

Page 3
SCOPE AND ASSUMPTIONS Scope This annual report is provided by ODNI in response to a requirement established in Section 1683 of the National Defense Authorization Act (NDAA) for Fiscal Year (FY) 2022, Establishment of Office, Organizational Structure, and Authorities to Address Unidentified Aerial Phenomena. Subsection (h) of that section states “the Director [of National Intelligence— DNI], in consultation with the Secretary [of Defense—SECDEF], shall submit to the appropriate congressional committees a report on unidentified aerial phenomena” (See Appendix A). In addition to responding to the required elements delineated in the NDAA, this report details the establishment and coordinating efforts between ODNI and the newly-created DoD AARO. This report provides an overview for policymakers of UAP1 that have been reported since the 05 March 2021 information cut-off date for ODNI’s preliminary assessment on UAP, published 25 June 2021. Per the NDAA, AARO delivers quarterly reports on UAP to policymakers that contain greater detail regarding analysis and attribution of UAP events. This report was drafted by ODNI's NIM-Aviation in conjunction with AARO. It includes input from the Under Secretary of Defense for Intelligence and Security (USD[I&S]), the Defense Intelligence Agency (DIA), the Federal Bureau of Investigation (FBI), the National Reconnaissance Office (NRO), the National Geospatial-Intelligence Agency (NGA), the National Security Agency (NSA), the U.S. Army, the U.S. Navy, the U.S. Marine Corps, the U.S. Air Force, the Federal Aviation Administration (FAA), the National Aeronautics and Space Administration (NASA), the National Oceanographic and Atmospheric Administration (NOAA), the Department of Energy (DoE), ODNI/NIM-Emerging and Disruptive Technology (NIMEDT), ODNI/National Counterintelligence and Security Center (NCSC), and ODNI/National Intelligence Council (ODNI/NIC). Assumptions Multiple factors affect the observation or detection of UAP, such as weather, illumination, atmospheric effects, or the accurate interpretation of sensor data. Regarding review or analysis of UAP events, ODNI and AARO operate under the assumption that UAP reports are derived from the observer’s accurate recollection of the event and/or sensors that generally operate correctly and capture enough real data to allow initial assessments. However, ODNI and AARO acknowledge that a select number of UAP incidents may be attributable to sensor irregularities or variances, such as operator or equipment error. 1 The FY 2022 NDAA expands the definition of UAP to include air, sea, and transmedium objects, and this report maintains that nomenclature during the transition phase and stand up of AARO.

Page 4
GOVERNMENTAL CHANGES TO MANAGE UAP ISSUES Establishment of the All-Domain Anomaly Resolution Office (AARO) The Deputy Secretary of Defense directed the USD(I&S) to establish an office with sufficient scope, authorities, responsibilities, and capabilities to continue the UAPTF efforts and meet the expanded criteria. AARO was established as the UAPTF’s successor entity on 20 July 2022. Per its mandate, AARO has the authority to coordinate UAP efforts beyond DoD and is authorized to develop processes and procedures to synchronize and standardize collection, reporting, and analysis throughout not just DoD, but the IC as well, with the support and coordination of NIM-Aviation. AARO will coordinate with other non-IC agencies such as the FAA, NASA, NOAA, and the non-IC elements of the Department of Homeland Security (DHS) and the Department of Energy (DOE), as appropriate. The broad scope of authority granted to AARO should enable them to leverage a multi-agency, whole-of-government approach to understanding, resolving, and attributing UAP in the future. ODNI Coordinating with AARO and Multi-Agency Partners, Seeking Opportunities to Assist in Collection, Reporting, and Analysis of UAP Incidents across the IC Since the June 2021 publication of ODNI’s preliminary assessment on UAP, ODNI has developed strategic guidance to enhance further collection, which AARO and ODNI will leverage to prepare, collect, and report on UAP in a comprehensive manner for the IC. NIMAviation will remain the IC’s focal point for UAP issues, while AARO is the DoD focal point for these issues and related activities. AARO will represent DoD to the interagency, Congress, media, and public, in coordination with the Assistant Secretary of Defense for Legislative Affairs and the Assistant to the Secretary of Defense for Public Affairs (OSD[PA]). AARO’s mission and responsibilities are contained in Appendix B.

Page 5
CONTINUED REPORTING AND ROBUST ANALYSIS ARE PROVIDING BETTER FIDELITY ON UAP EVENTS, BUT MANY CASES REMAIN UNRESOLVED UAP Reporting The ODNI preliminary assessment on UAP discussed 144 UAP reports and had an information cut-off date of 05 March 2021. Since then, AARO received a total of 247 new UAP reports. An additional 119 UAP reports on events that occurred before 05 March 2021, but were not included in the preliminary assessment, have been discovered or reported after the preliminary assessment’s time period. These 366 additional reports, when combined with the 144 reports identified in the preliminary assessment, bring the total UAP reports catalogued to date to 510. Since its establishment in July 2022, AARO has formulated and started to leverage a robust analytic process against identified UAP reporting. Once completed, AARO’s final analytic findings will be available in their quarterly reports to policymakers. AARO’s initial analysis and characterization of the 366 newly-identified reports, informed by a multi-agency process, judged more than half as exhibiting unremarkable characteristics:  26 characterized as Unmanned Aircraft System (UAS) or UAS-like entities;  163 characterized as balloon or balloon-like entities; and  6 attributed to clutter. 2 Initial characterization does not mean positively resolved or unidentified. This initial characterization better enables AARO and ODNI to efficiently and effectively leverage resources against the remaining 171 uncharacterized and unattributed UAP reports. Some of these uncharacterized UAP appear to have demonstrated unusual flight characteristics or performance capabilities, and require further analysis. The majority of new UAP reporting originates from U.S. Navy and U.S. Air Force aviators and operators who witnessed UAP during the course of their operational duties and reported the events to the UAPTF or AARO through official channels. Regardless of the collection or reporting method, many reports lack enough detailed data to enable attribution of UAP with high certainty. Partnerships and Collaboration ODNI and AARO are committed to the responsible sharing of UAP findings with interagency partners (such as FAA and NASA), other stakeholders, congressional oversight, international partners, and the public. AARO is working closely with the OSD(PA) and mission partners to develop an information-sharing and messaging strategy that aims to maximize transparency, while maintaining appropriate protections of sensitive sources and methods. 2 e.g., birds, weather events, or airborne debris like plastic bags.

Page 6
ODNI and AARO have maintained communication with our allied partners regarding UAP, keeping them informed of developments and U.S. initiatives. The DoD and IC enterprises are working collaboratively to report, identify, and resolve UAP events. Agencies across the IC have established standard operating procedures that will streamline UAP resolution. For example, AARO’s analytic methodology requires a whole-of-government approach to resolving UAP events, to include analysts and science and technology specialists, to help resolve UAP events. Flight Safety Concerns and Health Implications UAP pose a safety of flight and collision hazard to air assets, potentially requiring aircraft operators to adjust flight patterns in response to their unauthorized presence in the airspace, operating outside of air traffic control standards and instruction. To date, there have been no reported collisions between U.S. aircraft and UAP. Regarding health concerns, there have also been no encounters with UAP confirmed to contribute directly to adverse health-related effects to the observer(s). Acknowledging that health-related effects may appear at any time after an event occurs, AARO will track any reported health implications related to UAP should they emerge.

Page 7
SUMMARY AND WAY AHEAD UAP continue to represent a hazard to flight safety and pose a possible adversary collection threat. Since the publication of the ODNI preliminary assessment in June 2021, UAP reporting has increased, partially due to a concentrated effort to destigmatize the topic of UAP and instead recognize the potential risks that it poses as both a safety of flight hazard and potential adversarial activity. Whereas there were previously 144 UAP reports covered during the 17 years of UAP reporting included in the ODNI preliminary assessment on UAP, there have been 247 more UAP reports during the 17 months since. Combined with another 119 reports either discovered or reported late that fell within the original 17 year period but were not included in the preliminary assessment, a total of 510 UAP reports are currently catalogued. AARO has been established as the DoD focal point for UAP. In an effort to gain fidelity on the nature of UAP and the possible risk UAP represent, Congress required the establishment of a central office for all UAP matters in the FY 2022 NDAA. That office formally became operational as the AARO, under the USD(I&S), in July 2022. AARO is the single focal point for all DoD UAP efforts, leading a whole-of-government approach to coordinate UAP collection, reporting, and analysis efforts throughout DoD, the IC, and beyond, to include other government agencies not in the IC, as well as foreign allies and partners of the United States. Coordinated efforts between DoD, the IC, and other government agencies to collect and report UAP events have resulted in increased data sets, spanning multiple security domains. AARO, in coordination with the IC, is focused on identifying solutions to manage and alleviate the resulting data problem, including the intake, indexing, visualization, and analysis of that data across multiple security domains. We are confident that continued multi-agency cooperative UAP prosecution activities will likely result in greater awareness of objects in and across the air, space, and maritime domains, as well as the nature and origin of UAP in the future. The establishment of AARO and application of AARO’s new analytic process to this detailed reporting will increase resolution of UAP events.

Page 8
APPENDIX A: ANNUAL REPORT ON UAP—FY 2022 NDAA Subsection (h) of section 1683 (Establishment of Office, Organizational Structure, and Authorities to Address Unidentified Aerial Phenomena) of the FY 2022 NDAA (Public Law 117- 81) listed requirements for an Annual Report on UAP matters. In the subsection, the term “the Director” refers to the Director of National Intelligence (DNI), and the term “the Secretary” refers to the Secretary of Defense (SECDEF). The text of the subsection is below. (1) Requirement. Not later than 31 October 2022, and annually thereafter until 31 October 2026, the Director, in consultation with the Secretary, shall submit to the appropriate congressional committees a report on unidentified aerial phenomena. (2) Elements. Each report under paragraph (1) shall include, with respect to the year covered by the report, the following information: (A) All reported unidentified aerial phenomena-related events that occurred during the one-year period. (B) All reported unidentified aerial phenomena-related events that occurred during a period other than that one-year period but were not included in an earlier report. (C) An analysis of data and intelligence received through each reported unidentified aerial phenomena related event. (D) An analysis of data relating to unidentified aerial phenomena collected through: (i) Geospatial intelligence; (ii) Signals intelligence; (iii) Human intelligence; and (iv) Measurement and signature intelligence. (E) The number of reported unidentified aerial phenomena over restricted air space of the United States during the one-year period. (F) An analysis of such incidents identified under subparagraph (E). (G) Identification of potential aerospace or other threats posed by unidentified aerial phenomena to the national security of the United States. (H) An assessment of any activity regarding unidentified aerial phenomena that can be attributed to one or more adversarial foreign governments. (I) Identification of any incidents or patterns regarding unidentified aerial phenomena that indicate a potential adversarial foreign government may have achieved a breakthrough aerospace capability. (J) An update on the coordination by the United States with allies and partners on efforts to track, understand, and address unidentified aerial phenomena. (K) An update on efforts underway on the ability to capture or exploit discovered unidentified aerial phenomena.

Page 9
(L) An assessment of any health-related effects for individuals that have encountered unidentified aerial phenomena. (M) The number of reported incidents, and descriptions thereof, of unidentified aerial phenomena with military nuclear assets, including strategic nuclear weapons and nuclearpowered ships and submarines. (N) In consultation with the Administrator for Nuclear Security, the number of reported incidents, and descriptions thereof, of unidentified aerial phenomena associated with facilities or assets associated with the production, transportation, or storage of nuclear weapons or components thereof. (O) In consultation with the Chairman of the Nuclear Regulatory Commission, the number of reported incidents, and descriptions thereof, of unidentified aerial phenomena or drones of unknown origin associated with nuclear power generating stations, nuclear fuel storage sites, or other sites or facilities regulated by the Nuclear Regulatory Commission. (P) The names of the line organizations that have been designated to perform the specific functions under subsections (c) and (d), and the specific functions for which each such line organization has been assigned primary responsibility. Notes: 1. Subsection (c), referenced in subsection (h) (P) above, is titled Response to and Field Investigations of Unidentified Aerial Phenomena. 2. Subsection (d), referenced in subsection (h) (P) above, is titled Scientific, Technological, and Operational Analyses of Data on Unidentified Aerial Phenomena.

Page 10
APPENDIX B: AARO ESTABLISHMENT OF OFFICE AND DUTIES—FY 2022 NDAA Subsection (a) of section 1683 (Establishment of Office, Organizational Structure, and Authorities to Address Unidentified Aerial Phenomena) of the National Defense Authorization Act (NDAA) for Fiscal Year 2022 (Public Law 117-81) established an office designated to replace the Unidentified Aerial Phenomena Task Force (UAPTF), later identified as the Alldomain Anomaly Resolution Office (AARO). AARO was established on 20 July 2022. Subsection (b) of section 1683 delineated that office’s duties. The text of these subsections is as follows: (a) Establishment of Office. Not later than 180 days after the date of the enactment of this Act, the Secretary of Defense, in coordination with the Director of National Intelligence, shall establish an office within a component of the Department of Defense and the Office of the Director of National Intelligence, to carry out the duties of the Unidentified Aerial Phenomena Task Force, as in effect on the day before the date of enactment of this Act, and such other duties as are required by this section. (b) Duties. The duties of the Office established under subsection (a) shall include the following: (1) Developing procedures to synchronize and standardize the collection, reporting, and analysis of incidents, including adverse physiological effects, regarding unidentified aerial phenomena across the Department of Defense and the Intelligence Community. (2) Developing processes and procedures to ensure that such incidents from each component of the Department and each element of the Intelligence Community are reported and incorporated in a centralized repository. (3) Establishing procedures to require the timely and consistent reporting of such incidents. (4) Evaluating links between unidentified aerial phenomena and adversarial foreign governments, other foreign governments, or nonstate actors. (5) Evaluating the threat that such incidents present to the United States. (6) Coordinating with other departments and agencies of the Federal Government, as appropriate, including the Federal Aviation Administration, the National Aeronautics and Space Administration, the Department of Homeland Security, the National Oceanic and Atmospheric Administration, and the Department of Energy. (7) Coordinating with allies and partners of the United States, as appropriate, to better assess the nature and extent of unidentified aerial phenomena. (8) Preparing reports for Congress, in both classified and unclassified form, including under section (i).

Page 11
APPENDIX C: INDEX OF KEY TERMS This report uses the following defining terms:  Range Fouler: Defined by U.S. Navy aviators based on observations of UAP interrupting pre-planned training or other military activity in military operating areas or restricted airspace.  Transmedium Objects or Devices: Objects or devices that are observed to transition between space and the atmosphere, or between the atmosphere and bodies of water, that are not immediately identifiable.  Unidentified Aerial Phenomena (UAP): Airborne objects not immediately identifiable. The acronym UAP represents the broadest category of airborne objects reviewed for analysis.  UAP Event: A holistic description of an occurrence during which a pilot or aircrew witnessed (or detected) a UAP.  UAP Incident: A specific part of the event.  UAP Report: Documentation of a UAP event to include verified chains of custody and basic information such as the time, date, location, and description of the UAP. UAP reports include Range Fouler reports and other reporting. 


 

perjantai 21. toukokuuta 2021

Erikoinen viesti taivaasta vuoden 2016 keväällä.

Varoittava profetia 6-sakaraisesta tähdestä 


  Noin 5 vuotta sitten olin juuri päättänyt polvirukouksessa päivän rukousaiheet, joita oli paljon, ja noussut seisomaan sekä kohottanut käteni taivasta kohti Vapahtajani HaMashiach Yeshuan palvontaan. Silloin tapahtui yllättäen seuraavaa: 

  Kuulin selvän äänen taivaasta sanovan: 
>>"Israelin kuningas Daavidilla ei ole mitään tekemistä Daavidin tähden kanssa, vaan kyseessä on Romfa jumalan tähti!"<< 


  Olin erittäin hämmästynyt ja ihmeissäni tuosta viestistä, sillä en ollut siihen mennessä kuullut mitään vastaavaa, enkä ollut muodostanut siitä mitään mielipidettä! 

  Siihen asti Israelin lippu oli ollut mielestäni erittäin kaunis muodoltaan ja väritykseltään, kuten Suomen lippukin, joten hämmästykseni oli todella suuri. 

  Muistin silloin välittömästi Raamatusta kyseisen kohdan, jossa on varoittava maininta Romfa jumalan tähdestä: Apt. 7:43. 

  Jakeessa ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanus muistutti Israelin korkeinta hengellistä johtoa heidän esi-isiensä epäjumalanpalveluksesta erämaavaelluksen aikana mm. näin: 

>>Ette; vaan te kannoitte Molokin majaa ja Romfa jumalan tähteä, niitä kuvia, jotka te olitte tehneet kumarrettaviksenne. Sen tähden minä siirrän teidät toiselle puolelle Babylonin.'<< 

  Luin sen Raamatusta ja sitten tsekkasin netistä saadakseni lisätietoa. Ensimmäiseksi sain seuraavan linkin
:

https://www.linnunrata.org/israel/daavidin-tahti.php

  Sen luettuani tajusin saaneeni tuon varoituksen suoraan Adonai Yeshualta ja poistin asunnostani ne vähäiset rekvisiitat, eli muutamat Israelista ostamani halvat matkamuistot, joissa esiintyi tuo 6-sakarainen tähti symboli. Heitin ne roskiin!

 
  Erikoisinta asiassa oli se, että noin 6 kk tuosta tapauksesta (marraskuussa 2016) eräs yhteyshenkilö pyysi minua majoittamaan Suomessa kiertueella olleen, Tel Avivissa asuvan israelilaisen Yeshuaan uskovan rabbin ja hänen aikuisen poikansa. Suostuin siihen kahtena eri kertana. 

  Lähtiessään he tarjosivat minulle lahjaksi 1,5 m pitkää Israelin lippua, mutta kieltäydyin ottamasta sitä vastaan! Kerroin heille tuon 6 kk aiemmin saamani varoituksen ja varoitin heitäkin palvomasta Romfa jumalan tähteä!

  Olen saanut paljon "lunta tupaan" tämän tapauksen johdosta, etenkin kristityiltä Israelin ystäviltä, joiden mielestä Israelin lipun tähtisymbolilla ei muka ole mitään merkitystä.
Päinvastoin! Sillä on todella suuri merkitys, sillä kyse on okkultistisesta symbolista! Raamatussa kielletään jyrkästi sellaiset symbolit, sillä ne ovat noituutta, taikuutta ja epäjumalanpalvelemista!

  Eikä se ole sattumaa, että kyseinen symboli löytyy muinaisesta egyptiläisestä epäjumalankuvasta, buddhalaisuudesta, hindulaisuudesta, myöhemmin syntyneestä islamista, vapaamuurarien logosta jne.

lauantai 15. toukokuuta 2021

Taistelu Eretz Israelista ja Taivasosuudesta



Taistelu Eretz Israelista ja Taivasosuudesta


  Sain tämän aiheen sydämelleni seuratessani taas uutta syvenevää konfliktia Israelin ja sen alueella rettelöivän sekakansan nimeltä 'palestiinalaiset' välillä.

  Sama jännite on vallinnut noiden kahden eri yhteisön välillä siitä alkaen kuin Israel itsenäistyi, eikä se pääty ennen kuin Yeshua HaMashiach tulee lopettamaan vihamielisyydet ihmisten välillä ja julistaa rauhan kaikille kansoille maan päällä.

  Tämä on profetoitu jakeessa: Sak. 9:10b
>>
Sodan jousi hävitetään, ja hän (Messias) julistaa rauhan kansoille. Hänen hallituksensa ulottuu merestä mereen, Eufrat-virrasta hamaan maan ääriin.<<

 
Israelin nykyinen kartta.



Israelin tuleva kartta. Saattaa olla laajempi ja ulottua jopa Eufrat-virtaan asti, kuten kuningas Salomon aikana, sillä Salomo oli heikko esikuva Messiaasta.


Israelilaisten ja kristittyjen 
taistelujen yhtäläisyyksistä

Israelilla on vastassaan inhimillisesti katsoen aivan ylivoimainen vihollinen, sillä sen todellinen vastustaja on Paholainen, joka yllyttää noin 1,8 miljardia muslimia pikkuruista Israelia vastaan.

Paholainen on kyennyt jo ennen Aadamin luomista orjuuttamaan jopa 1/3-osan taivaallisista enkeleistä ja henkiolennoista toteuttamaan hänen tahtoaan. Siksi hänen on paljon helpompaa yllyttää paljon enkeleitä ja henkivaltoja tyhmemmät ihmiset toteuttamaan hänen tahtoaan. 

Paholaisen tahto on ollut jo vuosituhansien ajan tuhota Yehowah Elohimin valitsema Israel viimeiseen jäseneen asti, jotta Korkeimman laatima pelastussuunnitelma ei voisi toteutua. Mutta Korkein (EL-Elyon) on pelastanut valitun kansansa usein täysin varmalta tuholta. 

Näinä viimeisinä päivinä olemme saaneet nähdä miten EL-Elyon on koonnut valitun kansansa jäännöstä
 maailman ääristä takaisin heidän esi-isiensä maahan, Eretz Israeliin. Paholainen on pyrkinyt estämään sen kokonaan tai ainakin jarruttamaan sitä kaikin mahdollisin tavoin.

Israel tulee saamaan koko sille Tanakhin mukaan luvatun maan viimeistä neliömetriä myöten.

EL-Elyon on ainoa ja suvereeni Majesteetti. Siksi myös hänen pelastussuunnitelmansa tulee toteutumaan juuri hänen säätämällään ajalla. Meidän kristittyjen tulee oppia siitä, mitä Israel on saanut kärsiä ja pyrkiä auttamaan heitä rukouksin ja käytännössä myös rakkauden teoin. 

Olemme sen velkaa heille kansana sen vuoksi, että Vapahtajamme on syntyisin juutalainen ja hän tulee aina sitä myös olemaan, vaikka onkin saanut Golgatalla saavuttamansa voiton perusteella kaiken vallan taivaassa ja maan päällä! Hän on ainoa Paholaisen voittaja!

Adonai Yeshuan voitto on käsittämättömän suuri, ottaen huomioon sen, että hän taisteli lihan ja veren ruumiissa ollessaan Paholaista vastaan käyttäen Yehowah Elohimin Pyhää Sanaa aseenaan. Yeshua oli kaikessa samalla tavoin kiusattu kuin mekin, mutta ilman syntiä!

Adonai Yeshuan voiton kautta Golgatan ristillä Yehowah Elohim onnistui riisumaan kaikki aseet pimeyden henkivalloilta ja saattamaan heidät julkisen häpeän alaisiksi. Sen voiton suuruutta emme maailmassa kykene ymmärtämään. Vasta ikuisuudessa sen tajuamme.

Kristittyjen tulee taistella!

Myös meidät kristityt on kutsuttu taistelemaan hyvä uskon taistelu ja tarttumaan kiinni ikuiseen elämään. Samoin kuin Israel nykyisin taistelee isiensä perintömaasta, tulee meidänkin taistella meille luvatusta ikuisesta perintöosuudesta Adonai Yeshuan ikuisessa kuningaskunnassa! 

Suurin ero taistelutavassamme israelilaisiin verraten on siinä, että me kristityt emme sodi lihan ja veren asein (emme siis ohjuksin emmekä kranaatein), vaan meidän aseemme ovat hengelliset ja niiden avulla voimme tuhota kaikki linnoitukset, jotka Paholainen on rakentanut esteeksi pelastukseen johtavan tiemme varrelle.

Taivasosuutemme on äärettömän paljon arvokkaampi kuin kapea maakaistale Lähi-Idässä, joten saakoon Pyhä Henki antaa meille oikein silmävoidetta nähdäksemme perintömme suuri arvo ja kirkkaus, sillä se on turmeltumaton ja katoamaton perintö Adonai Yeshuaan uskoville!

Ilmestyskirjan mukaan on jokaiselle seitsemälle Vähä-Aasian seurakunnalle lähetetyn paimenkirjeen lopussa lupaus:
"Joka voittaa on tämän perivä..." Ilman taistelua emme saavuta voittoa. Tämän Adonai opetti minulle hyvin konkreettisesti Tukholmassa keväällä v. 1984.

Tässä linkki tuohon tositapaukseen, kelaa tekstiä alaspäin seitsemänteen otsikkoon "Täpärä tilanne" :

http://toteutuneita.blogspot.com/2013/02/osa-31-tukholmassa-1982-83.html


- - -

Lopuksi kolme laulua aiheeseen liittyen ja muutenkin:

Herää jo kantele - Pirkko Törnqvist-Paakkanen :
https://www.youtube.com/watch?v=kYoilW1dC7g

Oi katso mikä aamu - Pirkko Törnqvist-Paakkanen :
https://www.youtube.com/watch?v=C8O6arHEUBc


Kauniin maan - Raimo Holappa
https://www.youtube.com/watch?v=SELudzGYqms


torstai 21. syyskuuta 2017

Olennaisia raamatunkäännösvirheitä

Johdanto


Koin tarpeelliseksi laatia tämän blogikirjoituksen havaittuani Raamattua eri kielillä lukiessani useita käännösvirheitä, jotka johtavat täysin väärään tulkintaan verrattuna tarkimpina pidettyihin Pyhien Kirjoitusten tekstilähteisiin. Rukoilin äsken ennen tämän kirjoittamista ollen lattialla rähmälläni kasvot Jerusalemia kohti Adonai Yeshuan edessä, jotta voisin kirjoittaa Pyhän Hengen johdossa kiihkottomasti, asiallisesti, rakkauden valtaamana ja rakentavasti ilman tarkoitusta hyökätä ketään ihmistä tai kristillistä järjestöä vastaan. 




Miksi kirjoitan tämän tutkielman?


Kirjoitan tämän siksi, että rakastan Totuutta, joka on jumaluuden persoona, nimeltään Yeshua HaMashiach HaNostri. Hän on Adonai. Lisäksi minua innoittaa tämän kirjoittamiseen mm. seuraavat jakeet: (Käytän niissä vuoden 1933/38 käännöstä, paitsi että korjaan selvät kielioppivirheet ja käytän hebreankielisiä nimiä)

- Ps. 119:130 "Kun Sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä."

- Ps. 119:160 "Sinun sanasi on kokonaan totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät ikuisesti." 

- Joh. 6:68-69 "68. Simon Pietari vastasi hänelle (Yeshualle: "Adonai, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat; 69. ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Elohimin Pyhä."



Millä tavoin kirjoitan tämän?

En kirjoita löytämiäni virheitä tärkeysjärjestyksessä, vaan sitä mukaa kuin muistan ne tai ne tulevat eteeni Raamattua tutkiessani. Jatkan siis tätä tutkielmaani jatkossakin, jos Adonai suo ja siihen minua sisäisesti kehottaa. Lukija saa vapaasti kommentoida tätä, kuten muitakin kirjoituksiani. Jos kommentointi on asiallista ja puhtaasti Raamatulla perusteltua, niin olen siitä kiitollinen! Käytän ensisijaisesti suomenkielistä RK2012 raamatunkäännöstä, jota vertailen muihin käännöksiin.


Huom. Otan esille myös niitä raamatunkohtia, joissa on selvä väärintulkinnan mahdollisuus ja perustelen miten itse ymmärrän ne Raamatun Kirjoitusten ja Pyhän Hengen opastamana.

- - -

Olen löytänyt seuraavia käännösvirheitä:


1) - 21) Koska koen niiden olevan liian "vahvaa ruokaa" keskivertokristityille ja ne voivat vaikuttaa jopa siten, etteivät he enää kunnioita Raamattua elämän ylimpänä ohjeena ja auktoriteettina, niin siirsin koko tutkielmani salaiseen kansiooni. 

Kehotan sinua: "Älä etsi Raamatusta virheitä, vaan etsi siitä apua maanpäälliseen ja edessäsi olevaan ikuiseen elämään!"


Siunausta elämääsi Adonai Yeshuassa! 

perjantai 19. helmikuuta 2016

Lämpötilojen ääriarvoista universumissa


MAAILMANKAIKKEUDEN  KORKEIN JA ALIN MAHDOLLINEN  LÄMPÖTILA?

Nyt pohdimme universumin fysikaalisia ominaisuuksia lämpötilojen perusteella. 

Ensin pelkästään tieteellisten näkemysten perusteella ja lopuksi kerron oman näkemykseni asiasta.  

Aluksi keskustelua ja kommentteja aiheesta

Lämpö on energian muoto, joka perustuu atomien värähtelyliikkeeseen aineessa. Lämpöä syntyy aineen rakenneosasten liikkuessa järjestäytymättömästi. Matalissa lämpötiloissa liike on hidasta, korkeissa nopeaa. Muut energian muodot, esimerkiksi kappaleiden liike-energia tai valon sähkömagneettinen energia, voivat muuttua rajoituksetta lämmöksi. Sen sijaan käänteinen muutos, lämmön muuttuminen täydellisesti esimerkiksi liike-energiaksi ei ole mahdollista. Tämä käsitys sisältyy ns. termodynamiikan toiseen pääsääntöön. Aineen fysikaaliset ja kemialliset ominaisuudet riippuvat sen lämpötilasta.

Alimmassa mahdollisessa lämpötilassa, absoluuttisessa nollapisteessä, joka on 0 kelviniä*) eli -273,16 celsiusastetta, ei esiinny lainkaan atomien ja molekyylien lämpöliikettä. Absoluuttista nollapistettä ei voida saavuttaa*), mutta sen lähelle on päästy. Sen sijaan termodynaamisen lämpötila-asteikon korkeinta arvoa on mahdotonta määrittää. Teoriassa lämmön muuttuminen muiksi energian muodoiksi voi rajoittaa lämpötilan kohoamista, vaikka kappaleeseen tulisi jatkuvasti lisää lämpöä. On esitetty, että lämpötilan noustua hyvin korkeaksi alkeishiukkasista muodostuisi taas suurempia hiukkasia, jolloin lämpötila laskisi. Ennen muutosta saavutetaan aineesta ja muodostuvista hiukkasista riippuva korkein mahdollinen lämpötila, ns. Hagedornin lämpötila, joka on ehkä 1000 kertaa niin korkea kuin kuumimpien tähtien sisälämpötila.

*) Oma kommenttini: Kyseessä on vanhentunut tieto, sillä - 273,16*C eli 0*K (kelviniä) on jo kokeellisesti kyetty alittamaan. Tähän viittaus alla, kts. Vierailija B..

KOMMENTTEJA (Vierailijoilta) 

Vierailija A: Lämpökin on liikettä, se on värinää. Jokaisen ydinhiukkasen tai sähkän**) jakamattomalla on mekaanisenliikkeen kvanttinsa. Kun värinä kasvaa huomattavaksi, 15 miljoonaan asteeseen ja siitä yli, nukleonien ja elektronien rakenne jo haurastuu, ja samoin niiden tömäysnopeudet kasvavat. Näin syntyy tärkeä perusta vedyn fuusiolle. Kaiken liikkeen yläräjana on valon nopeus. Korkein lämpötila on siis lähellä valon nopeutta, lie muutaman sadan kilometrin/s päässä siitä. Tämä on mahdollista vain yksilöjakamattomille. Jos ydinhiukkanen tai sähkä jotenkin saavuttaisi tuollaisen nopeuden, se väistämättömästi hajoaisi. Tuossa korkeimmassa lämpötilassa ei ole olemassa atomeja, on vain yksilöjakamattomia.

Kun tuo suurin lämpötila ylitetään, saavutettaessa valon nopeus jakamattoman kuuma sykäys jähmettyykin kiteeksi, jolla puolestaan ei ole sisäisiä tapahtumia. aikaa ja sisäistä lämpöäkään ollenkaan. Tämä energia kutienkin vapautuu sm-hiukkasen tai fotonin iskiessä aineeseen.
Voisi sanoa niinkin, että silloin lämpötila on korkeimmillaan. Ja korkein lämpötila-arvo on gammafotonilla, jakso luokkaa jopa 5000 triljoonaa.

**) Oma kommentti: sähkä = elektroni

Vierailija B: Jiko10.10.2005 klo 10:11 Tämähän on jo suhteellisen vanha juttu, mutta absoluuttinen nollapiste on alitetty. Arvatkaas, mitä sen takaa löytyi? No tulokseen kumminki päästiin, kun otettiin magneetti, ja laitettiin se magneettikentän muotoon (tjsp.). Kohdetta jäähdytettiin lähelle absoluuttista nollapistettä. Nollapisteen lahelle saavuttuaan, tutkijat poistivat magneettikentän, ja "magneettialkiot" liikahtivat. Tämänm seurauksena energiaa kului. Lämpötilä tämän johdosta hyppäsi reilusti absoluuttisen nollapisteen tuolle puolen. Tutkijat ihmettelevät vieläkin sitä, että sieltä ei löytynytkään lisää kylmää, vaan aivan mahdottoman korkea lämpötila. Laitteet sekosivat. Asiaa tutkitaan yhä.

Vierailija C: Kommentti viimeisimpään: Onkohan asiasta mitään uutta tietoa?***) Otsikon kysymykseen vastaus on 1.42 x 1032 Kelviniä. ****)
http://www.popsci.com/article/science/ask-anything-whats-hottest-temperature-possible?dom=PSC&loc=topstories&con=ask-anything-whats-the-hottest-temperature-possible

***) Oma kommentti: Keskustelufoorumilla ei annettu tuohon kysymykseen vastausta.  
****) Tarkoittanee varmaan 1,42 x 10 potenssiin 32 Kelviniä (?)

OMIA AJATUKSIA AIHEESTA

Tiedehenkilöt liikkuvat arvioissaan ja kommenteissaan hyvin rajatulla alueella. Harva heistä uskaltaa antaa lausuntoaja, mitkä eivät ole yleisen tiedehenkilöstön keskuudessa hyväksytttyjä. Pelkona on karriäärin tuho eli oman uraputken loppu. Tästä on esimerkkejä nimenomaan evoluutiouskovien keskuudessa. Koko evoluutiota epätieteenä pitävät tieteentutkijat vaiettaan kuoliaaksi ja siirretäänkin marginaaliin ainakin Euroopassa. 

Mitä tulee alimpaan mahdolliseen lämpötilaan, on 0 astetta kelviniä yksinkertaisesti vain päätetty arvo, jota ei ole voitu todistaa alimmaksi mahdolliseksi lämpötilaksi. Päätetty arvo kenties siksi, että reilusti Celsiusasteikon alapuolella olevat, useimpien kaasujen nesteytymislämpötilat olisvat keskenään vertailukelpoisia. Siksi on mielestäni uskottavaa, että sen alapuolelle on mahdollista päästä kokeellisesti, kuten Vierailija B Niko edellä kertoi. Palaan tähän jälempänä osiossa: Elohimille on kaikki mahdollista!

Mitä taustaani, muistan Strömberg AB:n ja HTOL:n ajoilta sen, että aistimamme lämpötila esim. kiinteitä aineita kosketellessamme johtuu siinä olevien atomia kiertävien sähköisesti miinusvarauksella varautuneiden elektronien liikkeestä eli kiertonopeudesta atomiytimen ympäri. Mitä nopeampi kiertonopeus, sitä korkeampi lämpötila. Näemme hellan levyn muuttuvan punaiseksi sen kuumetessa liikaa.

Avaruusfysiikasta muistan, että Albert Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan aine saavuttaessaan valon nopeuden tulee äärettömän raskaaksi, jolloin sen sisäiset voimat eivät enää kykene pitämään ainetta koossa, vaan se luhistuu ja muuttuu 100%:sti energiaksi, lähinnä valoksi ja erilaisilla aallonpituuksilla eteneviksi sädepurkauksiksi. Tuolloin syntyvä lämpöenergia on rajallinen eikä lämpötila voi nousta äärettömyyksiin.

Mielestäni loogisesti ajatellen pitäisi olla olemassa jokin korkein mahdollinen lämpötila juuri edellisestä johtuen, sillä nykytietämyksen mukaan universumissa on olemassa rajallinen määrä ainetta. Jos sitä olisi rajattomasti ja aikaansaataisiin jatkuvasti etenevä ydinreaktio, niin silloin olisi ilmeisesti mahdotonta tietää, miten korkea lämpötila olisi mahdollista saavuttaa. 


ELOHIMILLE ON KAIKKI MAHDOLLISTA 



Mielestäni on viisasta antaa kaikessa tieteellisessä tarkastelussakin Luojalle mahdollisuus olla olemassa ja muistaa se, että ihminen on historian saatossa erehtynyt paljossa ja usein, eikä vähiten tieteiden saralla!

Tunnustavana kristittynä tiedän Vapahtajani Yeshuan kyenneen kumoamaan painovoimalain kävellessään rauhallisesti Galilean meren myrskyävillä aalloilla. Lisäksi hän käski myrskyn asettua ja tuli heti aivan tyyntä. Hän kykeni luomaan käytännössä tyhjästä eli kahdesta kalasesta ja viidestä leivästä niin paljon ruokaa, että se riitti 5000 miehelle ja lisäksi yhtä monelle naiselle ja valtavalle lapsilaumalle, ilmeisesti yhteensä noin 20 000...30 0000 ihmiselle, eikä siinä kaikki, vaan tähteeksi jäi vielä 12 korillista leivänpaloja! 


Yeshua kykeni herättämään mätäneen Lasaruksen kuolleista, jolloin hänen kehonsa muutettiin eläväksi. 

Lisäksi Yeshua antoi lupauksen, että meille ei olisi minkään rukousvastauksen muuttuminen todeksi mahdotonta, jos vain uskoisimme, emmekä epäilisi sydämessämme. Tälle hän asetti kuitenkin sen ehdon, että meidän tulee pysyä hänessä ja hänen sanojensa tulee pysyä meissä. 

Yeshua kykeni ylösnousemuksensa jälkeen tulemaan lukittujen ovien tai seinien läpi opetuslastensa luo fyysisessä muodossa ja todisti sen syömällä palan kalaa ja leipää. 

Hän muutti Kaanaan häissä puhdistusveden viiniksi mahtisanallaan! Yhteensä noin 600 L.

Koska Yeshua kykeni selvästi kumoamaan fysiikan peruslakeja, niin sen perusteella fysiikan lakien yläpuolella on pakko olla olemassa taivaalliset lait, joilla ne voidaan kumota ja joihin myös itse Luojmme Yehowah Elohim viittaa opettaessaan Jobia, ko. kirjan loppupuolella. 

Meidän Luojaamme voidaan aiheellisesti määritellä äärettömillä superlatiiveilla joka suhteessa!

LOPPULAUSE

Jätänkin seuraavan raamatunkohdan näistä Luojamme rajattomista mahdollisuuksista sinun pohdittavaksesi, etenkin jos sinulla on elämässäsi ongelmia ja kysymyksiä, joihin haluaisit tyydyttäviä vastauksia: 
Mark. 10:23-30

>>
23 Silloin Yeshua katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Elohimin kuningaskuntaan!"
24 Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Yeshua rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä
Elohimin kuningaskuntaan!
25 Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä
Elohimin kuningaskuntaan."
26 Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: "Kuka sitten voi pelastua?"
27 Yeshua katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Elohimille; sillä ELOHIMILLE ON KAIKKI MAHDOLLISTA."
28 Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: "Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua."*****) 
29 Yeshua sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
30 ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää. <<


*****) jae jatkuu kohdassa Matt. 19:27 kysymyksellä "Mitä me siitä saamme?":
>>
Silloin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua; mitä me siitä saamme?"<< Yeshuan vastaus löytyy yllä jakeista Mark. 10:29-30.

PS. Jos sinulla on omaisuutta ja esim. talletuksia enemmän kuin todella itse tarvitset, niin edellä oleva haaste jakeissa 29-30 kuuluu juuri sinulle! Olen itse noudattanut tuota ohjetta elämässäni, samoin eräs jo taivaskutsun saanut ystäväni ja olemme havainneet lupauksen todella toteutuvan vähitellen elämässämme! Jos se toteutui meidän elämässämme liki 2000 vuotta myöhemmin siitä, jolloin Yeshua antoi tuon lupauksen, niin miksi se ei toteutuisi sinunkin elämässäsi?

tiistai 25. elokuuta 2015

Oma memo

Vastaukseni Keijo Tertsuselle (25.8.2023) Hän oletti Israelin tuomareilla (Tuomarien aikana) olleen yli 10 lasta samasta vaimosta:


>>Siihen aikaan noilla tuomareilla oli useita vaimoja. Siinä selitys heidän lapsimääräänsä. Valitettavasti asiayhteyksissä ei mainita, miten monta vaimoa kullakin tuomarilla oli. Se johtuu siitä, että naisen status oli niin alhainen.


Sama Luojamme vastainen perhemalli jatkui vuosisatoja ja jatkuu edelleen osassa Lähi-Itää. Olihan Salomollakin 700 ruhtinaallista puolisoa ja 300 sivuvaimoa.

Äitini ja isäni olivat vanhoillislestadiolaisia. Äitini saatettiin raskaaksi liian pian synnytyksiensä jälkeen. Me kolme hänen poikaansa synnyttiin kolmen vuoden ja kolmen kk:n kuluessa.

Neljäs olisi ollut tyttö ja hänkin olisi syntynyt vain vuosi edellisestä synnytyksestä. Äiti ei kyennyt ponnistamaan häntä ulos, eikä ollut ketään auttamassa. Siksi lapsi kuoli kohtuun. Äitinikin oli lähellä kuolla verenvuotoon ja tulehdukseen. Ei ihme, että äitini pakeni vanhempiensa luo ja laittoi avioeron vireille, mikä myös toteutui.<<